Lukioiden erityisopetus

Lu­ki­on eri­tyis­o­pe­tus on pe­da­go­gis­ta tu­kea opis­ke­li­joil­le, jot­ka tar­vit­se­vat eri­tyis­tä tu­kea luki­vai­keu­den, op­pi­mis­vai­keuk­sien, sai­rau­den, vam­man tai toi­min­ta­va­ja­vuu­den vuok­si.

Lv 2013-2014 kai­kil­le lu­ki­on­sa aloit­ta­vil­le päi­vä­lu­ki­o­lai­sil­le pi­de­tään lukitesti. Lukitestillä kar­toi­te­taan mah­dol­li­sia luki­vai­keu­den piir­tei­tä, jot­ta saa­daan sel­vil­le lisä­tes­tien ja mah­dol­lis­ten tuki­toi­mien tar­pees­sa ole­vat opis­ke­li­jat.  Mi­kä­li tes­ti­tu­los­ten pe­rus­teel­la on ha­vait­ta­vis­sa lie­vää, kes­ki­vai­ke­aa tai vai­ke­aa luki­vai­keut­ta, opis­ke­li­jal­le kir­joi­te­taan lukilausunto ja hä­net oh­ja­taan tar­peen mu­kaan eri­kois­lää­kä­ril­le lisä­tut­ki­muk­siin.

Lukilausuntoa tar­vi­taan yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­sia var­ten, mi­kä­li opis­ke­li­jal­le ha­lu­taan anoa eri­tyis­jär­jes­te­ly­jä, ku­ten lisä­ai­kaa kir­jal­li­siin ko­kei­siin, tie­to­ko­neen käyt­töä, pit­kä­tau­koi­sia vie­rai­den kiel­ten kuul­lun­ym­mär­tä­mis­ko­keen ää­nit­tei­tä jne. On tär­ke­ää, että mah­dol­li­nen luki­vai­keus ha­vai­taan var­hain, jot­ta opis­ke­li­jaa voi­daan tu­kea jo opis­ke­lu­jen ai­ka­na ja tar­vit­ta­via eri­tyis­jär­jes­te­ly­jä voi­daan to­teut­taa jo lu­kio-opin­to­jen ai­ka­na.

Lu­ki­on eri­tyis­o­pet­ta­jan kir­joit­ta­mia uu­sia lukilausuntoja oli luku­vuon­na

2008-2009 34 kpl

2009-2010 21 kpl

2010-2011 44 kpl

2011-2012 49 kpl

2012-2013 48 kpl

Lu­vut ovat ar­vi­oi­ta, sil­lä ne on koot­tu ar­kis­tos­ta. Osa lau­sun­nois­ta tu­lee myös suo­raan mm. lää­kä­ril­tä, puhe­te­ra­peu­til­ta jne. , jol­loin ne ei­vät näy näis­sä ti­las­tois­sa. Myös­kään Nil­si­än lu­ki­on lukilausunnot ei­vät ole mu­ka­na näis­sä lu­vuis­sa.

Val­ta­o­sal­la eri­tyis­o­pet­ta­jal­la kä­vi­jöis­tä on luki­vai­keus, mut­ta toi­se­na suu­re­na ryh­mä­nä ovat opis­ke­li­jat, joil­la on jo­kin sai­raus tai vam­ma. Eri­tyis­o­pe­tuk­ses­sa py­ri­tään löy­tä­mään kei­no­ja, joil­la opis­ke­li­ja pys­tyi­si opis­ke­le­maan tasa­ver­tai­ses­ti mui­den mu­ka­na ja osoit­ta­maan oman osaa­mi­sen­sa mah­dol­li­sim­man hy­vin.

Opis­ke­li­jat, jot­ka tar­vit­se­vat eri­tyis­tä tu­kea opin­nois­saan, käy­vät pää­sään­töi­ses­ti eri­tyis­o­pet­ta­jal­la usei­ta ker­to­ja lu­kio-opin­to­jen­sa ai­ka­na.

Tie­to­ja Kuo­pi­on lu­ki­ois­taMar­ras­kuu 20135.11.2013