Euroopan nuorten parlamentin toimintaa
Tänäkin lukuvuonna koulustamme on ollut runsas osanotto Euroopan nuorten parlamentin (EYP) toimintaan. Kuopiossa marraskuussa pidettyyn alueistuntoon osallistui 12 lyseolaista, joista 9 valittiin Lahdessa tammikuussa järjestettyyn kansalliseen istuntoon. Heistä EYP:n kansainväliseen toimintaan tulivat valituksi Elias Khabbal (14E) EYP:n 83. kansainväliseen istuntoon (Sveitsin Laaxissa 7.-16.10.2016), Juulia Jääskeläinen (14E) ja Eetu Hyvönen (14E) Itävallan kansalliseen istuntoon (Salzburgissa 8-11.4.2016); Nea Tuovinen (14E) Slovenian kansalliseen istuntoon (Ljubljanassa 10.-15.7.) sekä Joona Mäkinen (15C) ja Rene Valta (14E) Latvian kansalliseen istuntoon (Daugavpilsissä 16.-21.8.2016).
Kiina-yhteistyö
Yhteistyömme Shanghain Pudongissa sijaitsevan Beicai Senior High Schoolin kanssa jatkui tänäkin lukuvuonna. Jo keväällä 2015 käynnistyi yhteinen ympäristöprojekti, jonka parissa opiskelijat sekä Kuopiossa että Pudongissa työskentelivät. Elokuun lopulla Lyseolla vieraaksi 20 kiinalaista opiskelijaa ja 6 opettajaa. Vieraamme tutustuivat suomalaiseen lukiomaailmaan opiskelemalla esimerkiksi suomea ja vanhojen tansseja sekä viimeistelemällä ympäristöprojektin tuloksia yhdessä suomalaisten opiskelijoiden kanssa. Tuotokset esiteltiin viikon päätteeksi pidetyssä seminaarissa.
Kiinalaiset opiskelijat majoittuivat perheissä ja osallistuivat siten myös tavalliseen suomalaiseen arkielämään. Kuopion lisäksi ryhmä vietti pari päivää myös Helsingissä.
Lyseolaisten matka Shanghaihin 28.4. – 7.5.2016:
Mikäli nykyajan Kiinasta tulee mieleen mediassa hehkutetut lapsinerot sekä lähes joka ikisen turhakkeen massatuotanto, tietää hyvin, mitä usea meistä Kuopion Lyseon lukion kahdestakymmenestä opiskelijasta kuvitteli Kiinan olevan. Verbimuoto on imperfektissä siksi, että matkasimme huhtikuun lopulla Shanghaihin yhdeksäksi päiväksi asumaan isäntäperheisiin ja uudistamaan käsityksemme maailman toistaiseksi väkirikkaimmasta maasta.
Ensimmäiset tuijottavat katseet saimme osaksemme heti Shanghain lentoasemalta poistuttaessa. Kaupungilla kävellessä pienet tytöt tulivat kyselemään yhteiskuvia ja hiukan vanhemmatkin uskaltautuivat tervehtimään englanniksi. Muutaman salakuvaajan äkkäsimme metroissa ja jokiristeilyllä, minkä vuoksi – Kiinassa mukana olleen ystäväni sanoja lainaten – kerrankin tunsimme olomme julkkiksiksi. Kuinka syvällä kiinalaisten viesti- ja kuvanjakopalvelun WeChatin, WhatsAppin vastikkeen, syövereissä kuvamme liikkuvatkaan, sitä emme tiedä. Yksi majoittavista kiinalaisista sanoi, että meitä tuijotetaan paitsi kasvojen rakenteen myös kauniin, vaalean ihon vuoksi. Myöhemmin kyseinen tyttö innostui kertomaan vaalentavista voiteista, joita etenkin kiinalaiset naiset käyttävät näyttääkseen kauniilta. Me vuorostaan selostimme etenkin pohjoiseurooppalaisten suosiossa kylpevistä itserusketusvoiteista, johon vastaukseksi saimme hermostunutta naurua ja kysymyksen ”Miksi ihmeessä?”
Matkustettaessa muualle suositellaan aina asumista isäntäperheissä, mikäli haluaa tutustua maan kulttuuriin muutenkin kuin pintapuolisesti. Halvan ruuan ja lukuisten pienten ravintoloiden takia kiinalaiset syövät usein ulkona, ja sen mekin pääsimme kokemaan omissa isäntäperheissämme. Kun Suomessa oli tottunut syömään salaatin lisäksi lihapullia ja perunamuusia, kiinalaisen ruuan monipuolisuus yllätti täysin. Paitsi että jokainen tilattu ruoka sisälsi jos minkälaista ainesosaa, jaettiin annokset kaikkien kesken kuin seisovassa pöydässä konsanaan. Jokainen sai omilla syömäpuikoillaan poimia isoilta, ruoan täyttämiltä vadeilta omalle lautaselleen, mitä mieli teki. Tarjoilijoille napsuteltiin sormia ja huudeltiin kuin viimeistä päivää, mutta meille sanottiin, että se kuuluu kulttuuriin samoin kuin röyhtäily ja keiton ryystäminen. Missään nimessä ei kannattanut syödä lautasta tyhjäksi, sillä silloin kiinalaiset luulivat, että olit vielä nälkäinen ja täyttivät lautasesi uudestaan. Tämän oppi onneksi nopeasti ensimmäisten päivien aikana.
Kiinalaisten vieraanvaraisuus oli ylitsepursuavaa. Englantia väestöstä puhuvat sujuvasti lähinnä nuoret, mutta elekielellä pärjää kohtuullisesti. Joskus tosin mentiin liiallisuuksiin, sillä ei tarvinnut kuin luoda pikainen katse katukojuun, ja samassa isäntäperhe jo kyseli, mitä haluaisi ostettavan kyseisestä kojusta. Monesti iltaisin otimme taksin kotiin, sillä isäntäperheen mielestä meillä oli ollut rankka päivä ja me suomalaiset näytimme väsyneiltä. Shanghain liikenne onkin asia erikseen, mutta yleisiä autoteitä vältettiin käyttämällä metroja ja busseja, jotka nekin tosin täyttyivät ihmismassasta.
Kiinalaisesta koulusysteemistä on ollut paljon puhetta, ja me pääsimmekin seuraamaan muutamaa oppituntia. Seitsemän jälkeen aamujumpalla alkava koulupäivä kestää monesti jopa viiteen saakka, ja sen jälkeen vuorossa on armoton urakka läksyjä ja projekteja. Oppitunnit olivat tosin meidän 75-minuuttisia lukiotuntejamme melkein puolet lyhyempiä. Keskipäivän oppitunnin alkuun soi koulun keskusradiosta silmien rentoutusharjoitus, jossa hieroimme silmiemme ympäryksiä kiinalaisten mukana neljällä eri liikkeellä. Luokkahuoneiden ja käytävien seiniä koristavat motivaatiojulisteet tukevat kiinalaisten oppimista ja kannustavat olemaan ahkeria, sillä julisteiden mukaan se palkitsee ennemmin tai myöhemmin.
Ilmastonmuutos ja luonnon saastuminen ovat vakavia ongelmia talousmahdille, ja vaikka niiden eteen tehdäänkin sopimuksia ja päästörajoituksia, näimme normaalin kansan viittaavan kintaalla käytännön ratkaisuille, esimerkiksi kierrättämiselle. Ei siis ihme, etteivät kiinalaiset turhia jutustelleet isoista pulmistaan vaan näyttivät enemmänkin sulkevan silmänsä niiltä. Itä-Aasian maissa menestyminen ja ylpeyden säilyttäminen ovat isoja asioita, ja se näkyi myös arjessa, sillä kiinalaisten suosioon pääsi jo pienellä kehulla.
Vaikka yhdeksän päivää on varsin lyhyt aika tutustua Kiinan kokoiseen maahan ja sen kulttuuriin, saimme matkasta paljon irti. Koulussa käydyt historian, yhteiskuntaopin ja maantiedon tunnit saivat käyttöä ja kuva Kiinasta monipuolistui päivien karttuessa. Niin massatuotantoa kuin lapsinerojakin löytyy, mutta niiden lisäksi Kiina kuhisee pilvenpiirtäjiä, kulinaristien lempiravintoloita ja ennen kaikkea avuliaita ihmisiä. Maailman populaatioltaan isoimmassa maassa ihmisiä ylipäänsä piisasikin ja koska tyypillisenä suomalaisena en välitä juurikaan ihmispaljoudesta, oli mukavaa palata takaisin Suomeen nauttimaan hiljaisuudesta ja yksinkertaisesta ruuasta.
Ystävyyskoulutoiminta saksalaisen Rathenow’n lukion kanssa
Vuoden 2015-16 toimintaan kuului opintoretki Saksaan 1-8.10.2015 Friedrich-Ludwig-Gymnasiumiin. Retkelle osallistui 20 opiskelijaa ja kaksi opettajaa: Aarne Kohonen ja Kari Laukkanen. Opintoretken ohjelmaan kuului tutustuminen koulun arkeen. Koulu alkoi klo 7.30 ja päättyi yleensä myöhään iltapäivällä. Muita kohteita olivat käynti Brandenburgin liittovaltion puutarhanäyttelyssä ( 27 ha puistoalue) ja tutustuminen kaupunkiin. Vierailimme myös junalla Potsdamin kaupungissa, jossa kävelimme Fredrik Suuren linnojen Neues Palais ja Sanssouci -puistossa. Kävimme myös Stasin tutkintovankilassa Lindenstrassella, jossa opiskelijat tutustuivat DDR:n historian synkkään puoleen. Berliinissä vierailimme Saksan ulkoministeriössä Franck-Walter Steinmeyerin kutsusta, jonka ystävyyskoulumme opettaja Udo Geiseler oli järjestänyt. Vierailun päätyttyä tutustuimme Saksan valtiopäivätaloon, Bundestagiin. Berliinin historiaan tutustuimme Kari Laukkasen opastaman kiertoajelun ja kävelyretkien kautta. Opiskelijapalautteenkin perusteella opintoretki oli onnistunut ja yhteistyö jatkuu saksalaisten vastavierailulla helmikuussa 2017.
Gotlannin opintoretki 24.5.-30.5.2016
Opintoretki järjestettiin kahdeksannen kerran ja mukana oli 39 opiskelijaa sekä kolme opettajaa.
Opintoretken tavoitteena oli tutustua Gotlannin luontoon, historiaan ja kulttuuriin mm. ruotsin kielen, biologian ja maantieteen näkökulmasta. Tutustumiskohteina olivat mm. Visby, Stora Karlsö, Lummelundan tippukiviluola, Fårö ja Sliten kalkkikivilouhos. Visby-päivän ohjelmaan sisältyi kouluvierailu Wisbygymnasiet’iin.
Opintoretken toteutus noudatteli tulevan opetussuunnitelman TO1-kurssin tavoitteita ja sisältöjä. Kurssi oli kolmivaiheinen: ennakkovalmistelut, toteutus ja jälkihoito.
Kuten ennenkin, opintoretki onnistui erinomaisesti ja täytti asetetut tavoitteet.
Kuopion Lyseon lukioVuosikertomus 2015-201610.5.2016