IB-linja
IB-opettajat ovat läpi koko vuoden itsearvioineet opetustaan. Opetusta ja oppimista on yritetty muokata niin, että opiskelijoilla olisi usein mahdollisuus tutkia itse, kommunikoida ja tehdä töitä yhdessä muiden kanssa. IB-opettajien kokouksissa on pohdittu käsitteellisen ajattelun merkitystä opetuksessa. Arvioinnissa on painotettu formatiivisen arvioinnin tuomista summatiivisen rinnalle. ATL (approaches to teaching and learning) on tullut tutuksi, ja opettajat perehtyivät myös uuden EE:n (Extended essay) mukanaan tuomiin muutoksiin. Vuoden mittaan on ennakoitu keväällä alkanutta 5-vuotisevaluaatiota ja kirjoitettu esimerkiksi ainekohtaisia opetussuunnitelmia (unit plans). IB-opettajat ovat opiskelleet opettamista ja oppimista IB-materiaalien, webinaarien ja vertaisopettajuuden avulla.
Tutortoiminta
Ensimmäisen vuositason opiskelijoiden ryhmäytymistä, lukio-opintojen aloittamista, koulussa viihtymistä ja koulun markkinointityötä on osaltaan tuettu tutortoiminnalla. Toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoista valitut tutorit toimivat lukiossa aloittavien opiskelijoiden vertaisohjaajina ja ovat auttaneet heitä kurssivalinnoissa, vierailleet heidän opotunneillaan sekä järjestäneet koulussamme erilaisia yhteisöllisyyttä lisääviä tapahtumia ja tempauksia osin yhdessä opiskelijakunnan hallituksen kanssa. Tutorit ovat vastuussa esimerkiksi kontakti-illan ja ystävänpäivätempauksen järjestämisestä.
Tutoreita on ollut lukuvuonna 2016-17 mukana toiminnassa noin kolmekymmentä. Heidän kanssaan on ollut tutorkokouksia ja koulutuksia useamman kerran lukuvuoden aikana, liittyen heidän tehtäviinsä avoimissa ovissa, yläkouluvierailuilla ja kurssivalinnoissa.
Vanhempainyhdistys
Kuopion Lyseon lukion vanhempainyhdistys on jatkanut toimintaansa lukion ja lyseolaisten kotien välisenä toimijana. Yhdistyksen hallitustoiminnassa 2016-2017 on ollut mukana sekä kansallista lukiota että IB-lukiota käyvien oppilaiden vanhempia. Hallitusvanhemmat ovat muodostaneet kattauksen 1.-3. vuositason lyseolaisten kotijoukoista. Varsinaisina jäseninä ovat toimineet Antti Käki (pj), Saija Saapunki (varapj), Anita Puustjärvi (vanha rahastonhoitaja), Tuija Eira (uusi rahastonhoitaja), Anna Olkkonen, Saija Roine, Saara Repo, Riitta Hiltunen, Tuija Karjalainen sekä yhdistyksen sääntöjen mukaisesti kaksi Lyseon lukion edustajaa rehtori Samuli Laitinen ja opinto-ohjaaja Timo Piirainen (yhdistyksen sihteeri). Vanhempainyhdistys järjesti ja tuki toimintaa sekä keskusteli ajankohtaisista lukio-opiskeluasioista mm. seuraavasti:
1. Vastasi lokakuussa 1. vuositason vanhempainillan tuottoisasta kahvitarjoilusta ja esitteli samalla yhdistyksen toimintaa vanhempainillan osallistujille.
2. Jakoi 100 € stipendin ylioppilaskirjoituksissa hyvin menestyneelle syksyn uudelle ylioppilaalle.
3. Järjesti helmikuussa abiturienttien vanhemmille ja muille läheisille penkkaripäivän freskokahvituksen Lyseon ruokalan tiloissa.
4. Jakoi pienimuotoisia avustuksia Lyseon lukion kansainvälisyystoiminnalle sekä ulkomaan vierailuihin että Kuopiossa käyneiden Lyseon vieraiden tapahtumiin.
5. Jakoi Lyseon kevätjuhlassa viisi 100 € stipendiä hyvässä toveruushengessä toimineille 2. vuositason opiskelijoille. Stipendien saajat löytyivät 2. vuositason opiskelijoiden nimeämien ehdokkaiden joukosta.
6. Yhdistyksen hallitus on käynyt vilkasta ja idearikasta keskustelua kokouksissaan syys- ja kevätlukukauden aikana.
Yrittäjyys
Koulumme oli mukana NY 24h-( nuori yrittäjyys) viikonloppuleirin järjestämisessä Klassillisella lukiolla. Leiri pidettiin 20. – 31.1.2017 ja sen aikana opiskelijat tutustuivat yrittäjyyteen elämysmuotoisesti kuulemalla yrittäjätarinan, kehittämällä erilaisia liikeideoita pienryhmissä sekä esittelemällä ideansa asiantuntijaraadille leirin loppuvaiheessa. Lyseon opiskelijoita leirille osallistui tutoreina ja leiriläisinä yhteensä 7 opiskelijaa.
Sigma
Kuopion Lyseon lukion luonnontieteellisen seuran Sigman toiminta on jatkunut vilkkaana. Toiminnasta on vastannut toiminnanjohtaja, lehtori Paavo Heiskanen, mutta toiminnassa on ollut aktiivisesti mukana myös lehtori Miia-Maarit Saarelainen. Sigman hallituksen puheenjohtajana huhtikuiseen vuosikokoukseen saakka toimi opiskelija Elias Khabbal ja sen jälkeen opiskelija Tuomo Niiranen.
Sigman toiminnan keskiössä on Long Lesson -tapahtumat, joilla tuemme pitkän matematiikan opiskelua koulussamme. Tapahtuma on järjestetty jälleen jokaisessa jaksossa lauantaina ennen päättöviikon alkamista. Opettajiksi olemme edelleen saaneet runsaslukuisen joukon Lyseon alumneja, jotka nyt opiskelevat matemaattisia aineita. IB-puolen opetuksesta on huolehtinut pääsääntöisesti IB1-vuoden opiskelijat osana CAS-ohjelmaa.
Kevyempään ohjelmistoon lukuvuoden aikana kuului perinteiset pikkujoulut Canton Hin ravintolassa. Tällä kertaa pikkujouluja sponsoroi Tuukka Eloranta ja Medikro OY. Lukuvuoden päätteeksi Sigma jakoi jälleen stipendejä noin tuhannen euron edestä.
Tietobreikki Lyseossa: Suomen historia on sekä menestys- että selviytymistarina
Jyväskylän yliopiston professori Petri Karonen aloitti Kuopion Lyseon lukion Suomi 100 -juhlavuoden joulukuussa 2016 esittelemällä Tietobreikissä Suomen historian moninaisia vaiheita. Puheessaan Karonen käsitteli sitä, missä määrin kansakunnan historia on ollut selviytymistarina ja missä määrin menestystarina.
Karonen kertoi tutkivansa Suomen historiaa menestyksen, selviytymisen ja sietokyvyn käsitteiden avulla, sillä kyseiset ominaisuudet ovat hyvän ja vahvasti rakennetun yhteiskunnan kulmakiviä siinä missä itsenäisyys kuin autonomisuuskin. Suomen monivaiheisen historian valossa Karonen korosti, että Suomesta on tullut erityisen vapaa ja vakaa maa juurikin erinomaisen sietokykynsä vuoksi. ”Kun yhteiskunnassa pystytään joustamaan ja mukautumaan vallitseviin olosuhteisiin, on maassa hyvät oltavat kaikesta muusta huolimatta”, Karonen selvensi.
Pitkän ja vaiherikkaan historian, vaikeiden aikojen ja kriisien, varsinkin sotien ja puutteen selättäminen sekä itsenäisyyden saavuttaminen ovat tehneet Suomesta vakaan ja hyvän valtion. Karosen mukaan juuri Suomen historiaan tiivistyy kysymys siitä, miksi olemme sellaisia kuin olemme, niin kansakuntana kuin ihmisinäkin.
Teksti: Anni Hellström ja Miia Mäkinen
Suomi100-juhlavuoden visiointikilpailu
Koulustamme kilpailuun osallistui ilahduttavasti 46 opiskelijaa, jotka jäivät kouluviikon jälkeen 12.5. pienryhmissä suunnittelemaan ja toteuttamaan kilpailutöitään tarkoituksenaan ilmaista, miltä Suomen tulevaisuus näyttää. Koska kilpailu päättyy touko-kesäkuun vaihteessa, aika näyttää, miten lyseolaisten kilpailussa käy.
Kirja-arvosteluja
Lyseon verkkosivuilla on julkaistu Suomi 100 -teemalla joka kuukausi opiskelijoiden tekemä kirja-arvostelu jostakin suomalaisesta kirjasta. Tähän mennessä on arvioitu J.L. Runebergin Vänrikki Stoolin tarinat, Rosa Liksomin BamaLama, Veikko Huovisen Havukka-ahon ajattelija, Paperi T:n post alfa ja Tove Janssonin Taikurin hattu.
Kuopion Lyseon lukioVuosikertomus 2016-2017 8.5.2017