Opiskelijan työskentelyä, oppimista ja osaamisen kehittymistä tulee arvioida monipuolisesti. Opiskelijan arvioinnilla pyritään ohjaamaan ja kannustamaan opiskelua sekä kehittämään opiskelijan edellytyksiä itsearviointiin. (Lukiolaki 714/2018, 37 §)
Opiskelijan oppimisen arvioinnin tehtävänä on edistää opiskelijan oppimista. Lähtökohtana on, että opiskelijat ymmärtävät, mitä heidän on tarkoitus oppia ja miten oppimista arvioidaan. Arvioinnilla opiskelijaa kannustetaan omien tavoitteiden asettamiseen ja tarkoituksenmukaisten työskentelytapojen valintaan. Opintojen aikainen arviointi ja palautteen antaminen ovat osa opiskelijan ja opettajan välistä vuorovaikutusta. Palaute sekä itse- ja vertaisarviointi ohjaavat opiskelijaa tarkentamaan asetettuja tavoitteita ja kehittämään työskentelyään tavoitteiden suuntaisesti.
Opiskelijan oppimisen arviointi antaa opiskelijalle palautetta opintojen edistymisestä ja oppimistuloksista sekä lukio-opintojen aikana että opiskelun päättyessä. Lisäksi arviointi antaa tietoja opiskelijan huoltajalle sekä jatko-opintojen järjestäjien, työelämän ja muiden vastaavien tahojen tarpeita varten. Opiskelijan oppimisen arviointi auttaa myös opettajaa ja kouluyhteisöä opetuksen vaikuttavuuden arvioinnissa. Arvosanan antaminen on yksi arvioinnin muoto.
Kurssisuorituksen arviointi
Opiskelijan oppimista arvioidaan kurssin aikana. Arvioinnilla edistetään opiskelijan oppimista ja annetaan palautetta opiskelijalle kurssin tavoitteiden saavuttamisesta.
Opiskelijan kurssisuorituksesta annetaan arvosana kurssin päätyttyä. Annettavan arvosanan tulee perustua monipuoliseen näyttöön oppiaineen ja kurssin tavoitteiden saavuttamisesta. Erilaisten tuotosten lisäksi käytetään opiskelijan oppimisen ja työskentelyn havainnointia. Arvosanan antamisen tukena voidaan käyttää opettajan ja opiskelijan välisiä keskusteluja sekä opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointia. Arvioinnin kohteina ovat opiskelijan tiedot ja taidot. Arviointi ei kohdistu opiskelijoiden arvoihin, asenteisiin tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Arvioinnin menetelmistä ja käytänteistä päätetään tarkemmin opetussuunnitelmassa.
”Opiskelijalla on oikeus saada tieto arvioinnissa käytettävistä arviointiperusteista ja niiden soveltamisesta häneen.” (Lukiolaki 714/2018, 37 §)
Yleisten arviointiperusteiden lisäksi kunkin kurssin tavoitteet ja arviointiperusteet on selvitettävä opiskelijalle kurssin alussa, jolloin niistä keskustellaan opiskelijoiden kanssa. Arviointiperusteista tiedottaminen parantaa opiskelijoiden ja opettajien oikeusturvaa ja tukee opiskelijaa työskentelyn suunnittelussa.
Diagnosoidut vammat tai niihin rinnastettavat vaikeudet, kuten lukemis- ja kirjoittamishäiriö, maahanmuuttajien kielelliset vaikeudet sekä muut syyt, jotka vaikeuttavat osaamisen osoittamista, tulee ottaa huomioon arvioinnissa siten, että opiskelijalla on mahdollisuus erityisjärjestelyihin ja vaihtoehtoisiin tapoihin osoittaa osaamisensa. Kyseiset vaikeudet voidaan ottaa huomioon määrättäessä opiskelijan kurssiarvosanaa.
Osa opinnoista voidaan edellyttää opiskeltavaksi itsenäisesti. Tällaiset kurssit on esitelty opetussuunnitelmassa tai niistä tiedotetaan erikseen lukuvuoden alussa.
Opiskelijalle voidaan hakemuksesta myöntää lupa suorittaa opintoja opetukseen osallistumatta. Itsenäisesti opiskellusta kurssista edellytetään hyväksytty arvosana, jotta se katsotaan kurssisuoritukseksi. Jos opiskelija opiskelee kurssin kokonaan tai osittain itsenäisesti, noudatetaan soveltuvin osin edellä mainittuja arviointiperiaatteita.
Kuopion Lyseossa opiskelija saa jaksotulosteen 2. ja 5. jakson jälkeen. Opiskelija palauttaa jaksotulosteen ryhmänohjaajalle huoltajan allekirjoittamana. Näin varmistetaan, että lukiolain edellyttämä koulumenestyksestä tiedottaminen vanhemmille / huoltajille toteutuu.
Arvostelu annetaan numeroin tai muulla opetussuunnitelmassa määrätyllä tavalla. Numeroarvostelussa käytetään asteikkoa 4–10. Arvosana 5 osoittaa välttäviä, 6 kohtalaisia, 7 tyydyttäviä, 8 hyviä, 9 kiitettäviä ja 10 erinomaisia tietoja ja taitoja. Hylätty suoritus merkitään arvosanalla 4.
Kunkin oppiaineen pakolliset ja opetussuunnitelman perusteissa määritellyt valtakunnalliset syventävät kurssit arvioidaan numeroin. Koulukohtaisten syventävien sekä soveltavien kurssien arviointitapoja voivat olla numeroarviointi, suoritusmerkintä (S = suoritettu), hylätty (H = hylätty) tai sanallinen arviointi. Kirjallisesti annettu sanallinen arviointi ja suullisesti arviointikeskustelussa annettu palaute voivat myös täydentää ja täsmentää numeroarvosanaa. Arvioinnin periaatteet selvitetään tarkemmin opetussuunnitelmassa.
Kesken oleva kurssisuoritus näkyy jaksotulosteessa i-kirjaimena. Kurssi on suoritettava loppuun seuraavan jakson aikana. Opiskelija sopii kurssin suorittamisen tarkemmasta aikataulusta kyseisen opettajan kanssa.
Jos opiskelija lopettaa kurssin suorittamisen, on ilmoitus siitä tehtävä ennen koeviikkoa kirjallisesti. Keskeytetty kurssi merkitään K-kirjaimella. K-kirjaimella merkitään myös sellainen kurssi, joka opiskelijalta on jäänyt kesken esimerkiksi poissaolojen vuoksi.
Arvostelematta jättäminen
Opiskelija voidaan jättää arvostelematta, mikäli hän on poissa kurssin opetuksesta enemmän kuin kolme oppituntia eikä hänellä ole lääkärintodistusta tai muuta opettajainkokouksen hyväksymää perustetta poissaololleen. Tällöin hänellä ei ole oikeutta osallistua kyseisen kurssin loppukuulusteluun eikä uusintakuulusteluun vaan hänen on opiskeltava kyseinen kurssi uudelleen.
Jos opiskelija on poissa kurssin kokeesta ilman pätevää syytä, kurssi jätetään arvostelematta. Tällöin opiskelijan on käytävä kyseinen kurssi uudelleen.
Kuopion Lyseon lukioOpinto-opas 2017-201813.6.2017