CAS- ohjaajalle
Lukiossamme on mahdollista suorittaa kansainvälinen ylioppilastutkinto (International Baccalaureate). Tähän tutkintoon kuuluu osana ns. CAS-ohjelma (Creativity, Activity, Service). Sillä tarkoitetaan koulun ulkopuolista toimintaa, joka sisältää kolme osa-aluetta:
C: luovaa ilmaisua kehittävä toiminta
A: fyysinen, liikunnallinen, terveitä elämäntapoja kehittävä toiminta
S: sosiaalinen palvelutoiminta, vapaaehtoistyö
CAS-ohjelma arvioidaan seitsemän oppimistuloksen sekä opiskelijan kirjoittamien itsearviointien perusteella. Ohjelma kestää 18 kuukautta ja on suositeltavaa, että opiskelija suorittaa jokaista osa-aluetta kerran viikossa.
IB-lukiomme opiskelijat hakeutuvat oma-aloitteisesti CAS-ohjelmaan sopiviin toimintoihin ja harrastuksiin. Opiskelun luonteeseen kuitenkin kuuluu, että heillä tulee olla joku aikuinen ohjaaja, joka varmistaa toiminnan suorittamisen ja luonnehtii opiskelijan edistymistä. Tällaisina ohjaajina voivat toimia esimerkiksi harrastusten ohjaajat, valmentajat sekä erilaisten yhteisöjen työntekijät, joilla on asiantuntemusta kyseisestä osa-alueesta (C, A tai S). Tästä opiskelija ja ohjaaja tekevät yhdessä kirjallisen sopimuksen (opiskelija tuo sopimuslomakkeen ohjaajalle).
Opiskelija pitää toiminnastaan päiväkirjaa, johon hän liittää myös todisteita toiminnastaan (videoita, valokuvia, kuvakaappauksia yms.) ja pyytää toiminnan loppumisen jälkeen ohjaajalta arvioinnin sähköisesti ManageBac-ohjelmaan. Tästä tulee ohjaajalle sähköpostina linkki. Linkin kautta ohjaaja voi lukea opiskelijan itsearvioinnin ja tutustua opiskelijan todisteisiin, joita ohjaaja voi käyttää apunaan oman arviointinsa kirjoittamisessa. Ohjaaja voi kirjoittaa arvioinnin joko englanniksi tai suomeksi.
Opiskelijaa ohjataan lähettämään arviointipyyntö mahdollisimman pian kun toiminta/harrastus/kurssi on päättynyt. Suositeltavaa on, että arviointi tapahtuu viimeistään kuukauden päästä sen loppumisesta. Ohjaaja voi halutessaan sopia tietyn määräajan opiskelijan kanssa.
Koulumme opiskelijan kääntyessä puoleenne CAS-ohjelmansa suorittamiseksi toivomme myönteistä suhtautumista asiaan. Ohjaajaa pyydetään ottamaan yhteyttä CAS-koordinaattoriin, jos on kysyttävää mistä tahansa ohjelmaan liittyvästä asiasta tai jos ilmenee ongelmia.
Ystävällisin terveisin
Miia-Maarit Saarelainen
CAS-koordinaattori
Kuopion Lyseon lukio
miia.saarelainen@opedu.kuopio.fi
LEARNING OUTCOMES/OPPIMISTULOKSET SUOMEKSI
LO 1: Omien vahvuuksien löytäminen ja hankalien osa-alueiden kehittäminen.
LO 2: Haasteiden suorittaminen ja uusien taitojen kehittäminen prosessin aikana.
LO 3: Havainnollistaa CAS-aktiviteetin käynnistäminen (OMA IDEA), suunnittelu ja toteuttaminen.
LO 4: Pitkäjänteisyyden, kärsivällisyyden ja sitoutumisen osoittaminen.
LO 5: Yhteistyön hyötyjen tunnistaminen ja yhteistyötaitojen havainnollistaminen.
LO 6: Tunnistaa maailmanlaajuisia ongelmia ja toimia paikallisesti, kansallisesti tai kansainvälisesti.
LO 7: Tunnistaa ja pohtia eettisiä valintoja ja tekoja.
LO 1 | Identify own strengths and develop areas for growth |
Students are able to see themselves as individuals with various abilities and skills, of which some are more developed than others. | |
LO 2 | Demonstrate that challenges have been undertaken, developing new skills in the process |
A new challenge may be an unfamiliar experience or an extension of an existing one. The newly acquired or developed skills may be shown through experiences that the student has not previously undertaken or through increased expertise in an established area. | |
LO 3 | Demonstrate how to initiate and plan a CAS experience |
Students can articulate the stages from conceiving an idea to executing a plan for a CAS experience or series of CAS experiences. This may be accomplished in collaboration with other participants. Students may show their knowledge and awareness by building on a previous experience, or by launching a new idea or process. | |
LO 4 | Show commitment to and perseverance in CAS experiences |
Students demonstrate regular involvement and active engagement in CAS. | |
LO 5 | Demonstrate the skills and recognize the benefits of working collaboratively |
Students are able to identify, demonstrate and critically discuss the benefits and challenges of collaboration gained through CAS experiences. | |
LO 6 | Demonstrate engagement with issues of global significance |
Students are able to identify and demonstrate their understanding of global issues, make responsible decisions, and take appropriate action in response to the issue either locally, nationally or internationally. | |
LO 7 | Recognize and consider the ethics of choices and actions
Students show awareness of the consequences of choices and actions in planning and carrying out CAS experiences. |