Lyseon tiimit ja työryhmät

Opiskelijakunnan hallituksen toiminta lukuvuonna 2018-2019

Luku­vuo­den 2018-2019 al­ka­es­sa elo­kuus­sa opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tus pa­la­si te­ke­mään töi­tä.  Hal­li­tuk­sen toi­min­nan apu­na jat­koi­vat myös oh­jaa­vat opet­ta­jat.  Opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tus jat­koi sään­nöl­li­siä ta­paa­mi­sia vii­koit­tais­ten väli­tun­ti­ko­kous­ten muo­dos­sa.

Opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tus kävi syk­syn alus­sa esit­täy­ty­mäs­sä uu­sil­le yk­kö­sil­le ja ker­to­mas­sa hal­li­tuk­sen toi­min­nas­ta. Opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tus jat­koi myös pe­rin­tei­siä tuo­li­keik­ko­ja. Syk­syl­lä jat­kui­vat myös pe­rin­tei­set ta­pah­tu­mat, ku­ten syys­rie­ha, jos­sa pe­lail­tiin eri­lai­sia pe­le­jä ja yk­kös­ten kes­kuu­des­ta kruu­nat­tiin Mr. ja Mrs. Ly­seo. Lop­pu­syk­sys­tä koko kou­lu osal­lis­tui myös taks­värk­ki­ke­räyk­seen, jos­ta saa­dut ra­hat lah­joi­tet­tiin WWF:lle norp­pien hy­väk­si.

Alku­tal­ven suu­rin opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sen jär­jes­tä­mä ti­lai­suus oli yleis­ko­kous, jos­sa koko opis­ke­li­ja­kun­ta pää­si juh­la­sa­liin ko­koon­tu­maan ja kuu­le­maan opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sen toi­mis­ta ja esit­tä­mään hal­li­tuk­sel­le toi­vei­ta ja muu­tos­i­de­oi­ta. Yleis­ko­kous oli myös vii­mei­nen mah­dol­li­suus aset­tua eh­dol­le opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sen vaa­lei­hin, jot­ka jär­jes­tet­tiin mar­ras­kuus­sa. Uu­teen hal­li­tuk­seen va­li­koi­tui 10 hen­ki­löä, jois­ta ”van­ho­ja hal­li­tus­lai­sia” oli 4 ja uu­sia 6. Uusi hal­li­tus ja uu­den hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja jul­kis­tet­tiin jou­lu­juh­las­sa, ”Fo­li­o­hat­tu”-tee­mai­ses­sa näy­tel­mäs­sä.

Opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tus jär­jes­täy­tyi tam­mi­kuus­sa jou­lu­lo­man jäl­keen, jol­loin ja­et­tiin kai­kil­le omat vas­tuu­a­lu­eet. Hel­mi­kuus­sa opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tus jär­jes­ti luku­lo­mal­le läh­te­vil­le abeil­le pot­ki­jai­set, jot­ka hui­pen­tui­vat let­ka­jenk­kaan. Maa­lis­kuus­sa ly­se­o­lai­set pu­keu­tui­vat py­ja­miin kou­lu­päi­vän ajak­si tu­le­van hiih­to­lo­man kun­ni­ak­si.

Tou­ko­kuun lo­pus­sa opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tus ja­koi pe­rin­tei­sen ”Ly­se­on hen­ki”-sti­pen­din ja osal­lis­tui vii­mei­sen pa­lau­te­päi­vän kun­ni­ak­si jär­jes­tet­tä­vän gril­li­juh­lan jää­te­löi­den han­kin­taan.

Ympäristötiimi

Ym­pä­ris­tö­tii­mi pe­rus­tet­tiin tä­män luku­vuo­den alus­sa. Ym­pä­ris­tö­tii­mi koos­tuu sekä opet­ta­ja- että opis­ke­li­ja­jä­se­nis­tä, ja se ko­koon­tui kah­dek­san ker­taa luku­vuo­den ai­ka­na eri ko­koon­pa­nois­sa. Ku­lu­neen vuo­den yh­te­nä pää­tee­ma­na oli la­jit­te­lun jär­jes­tä­mi­nen ja la­jit­te­lu­oh­jei­den laa­ti­mi­nen sekä niis­tä tie­dot­ta­mi­nen. Kiin­teis­tös­sä la­ji­tel­laan täst­edes kaik­ki mah­dol­li­set jäte­ja­keet. Ensi syk­sys­tä al­ka­en Ym­pä­ris­tö­tii­min jä­se­net oh­jeis­ta­vat uu­sia opis­ke­li­joi­ta la­jit­te­lu­käy­tän­teis­tä sekä esit­tä­vät heil­le opis­ke­li­joi­den te­ke­män la­jit­te­lu­vi­de­on. Ym­pä­ris­tö­tii­mi on teh­nyt la­jit­te­lu­a­si­ois­ta tii­vis­tä yh­teis­työ­tä Tila­kes­kuk­sen, Jäte­ku­kon ja kau­pun­gin kans­sa.

Toi­nen pää­tee­ma oli huo­mi­on kiin­nit­tä­mi­nen ruo­ka­hä­vik­kiin, sen mit­taa­mi­nen ja eh­käi­sy. Yle uu­ti­soi asi­as­ta val­ta­kun­nan me­di­as­sa (https://yle.fi/uu­ti­set/3-10711394). Ruo­ka­hä­vi­kin seu­ran­ta ja toi­men­pi­teet sen vä­hen­tä­mi­sek­si jat­ku­vat ensi luku­vuon­na yh­teis­työs­sä WWF:n kans­sa.

Kol­mas tee­ma­ko­ko­nai­suus oli YK:n kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen Agen­da 2030, jon­ka ta­voit­tei­ta on pi­det­ty kou­lus­sa nä­ky­väs­ti esil­lä mm. op­pi­mis­ko­ko­nai­suuk­si­na eri oppi­ai­neis­sa sekä kan­sal­li­sel­la että IB-lin­jal­la. Myös Ly­se­on päi­vä ra­ken­tui Agen­da 2030 -ta­voit­tei­den ym­pä­ril­le. Li­säk­si ym­pä­ris­tö­a­si­oi­ta on tuo­tu esil­le eri­lai­si­na ta­pah­tu­mi­na ja tem­pauk­si­na, jois­ta on tie­do­tet­tu eri ka­na­vis­sa moni­puo­li­ses­ti.

Ym­pä­ris­tö­tii­mi on ak­tii­vi­ses­ti mu­ka­na kau­pun­gin Eko­tuki­toi­min­nas­sa, jon­ka ta­voit­tee­na on li­sä­tä tie­toi­suut­ta ja hy­viä käy­tän­tei­tä re­surs­si­vii­sau­den ja kier­to­ta­lou­den edis­tä­mi­sek­si kau­pun­gin yk­si­köis­sä. Sii­tä osoi­tuk­se­na Ly­se­ol­le myön­net­tiin kau­pun­gin Vik­su Kuo­pio -tun­nus en­sim­mäis­ten toi­mi­joi­den jou­kos­sa.

”Kuo­pi­on kau­pun­ki myön­tää uu­den Vik­su Kuo­pio -tun­nuk­sen or­ga­ni­saa­ti­oil­le tai yh­tei­söil­le, jot­ka ovat te­oil­laan pa­ran­ta­neet ym­pä­ris­tö­vas­tuul­li­suut­taan. Tun­nuk­sen tar­koi­tuk­se­na on kan­nus­taa kaik­kia pääs­tö­jen ja jät­tei­den vä­hen­tä­mi­seen sekä mui­hin re­surs­si­vii­sai­siin te­koi­hin.”

Juhlatiimi

Syk­syl­lä 2018 juh­la­tii­mi­läi­set osal­lis­tui­vat jou­lu­kuu­sen va­lo­jen sy­tyt­tä­jäis­ten, it­se­näi­syys­juh­lan ja syk­syn lak­ki­ais­ten suun­nit­te­luun ja to­teut­ta­mi­seen sekä avus­ti Lu­ci­an päi­vän aa­mun­a­vauk­sen, jou­lu­juh­lan sekä jou­lu­kir­kon ja sil­le vaih­to­eh­toi­sen jou­lui­san ta­pah­tu­man to­teut­ta­mi­ses­sa.

Ke­vät­kau­del­la 2019 juh­la­tii­mi kes­kit­tyi Ly­se­on päi­vän suun­nit­te­luun ja to­teut­ta­mi­seen yh­teis­työs­sä Ym­pä­ris­tö­tii­min kans­sa. Ly­se­on päi­vää vie­tet­tiin 5.4.2019 Agen­da 2030 -hen­ges­sä. Päi­vän aluk­si jul­kis­tet­tiin Vuo­den ly­se­o­lai­nen. Va­lin­ta koh­dis­tui täl­lä ker­taa toi­mit­ta­ja, tie­to­kir­jai­li­ja Eli­na Lap­pa­lai­seen. Päi­vän ai­ka­na opis­ke­li­jat pää­si­vät osal­lis­tu­maan moni­puo­li­siin työ­pa­joi­hin, jois­sa kä­si­tel­tiin muun mu­as­sa kes­tä­vää si­joit­ta­mis­ta, omaa met­sä­suh­det­ta ja Min­na Cant­hin mer­ki­tys­tä tasa-ar­von puo­les­ta pu­hu­ja­na.

Tä­män li­säk­si Juh­la­tii­mi on osal­lis­tu­nut ke­vääl­lä yh­des­sä muun hen­ki­lö­kun­nan ja opis­ke­li­joi­den kans­sa abi­lou­naan, Wan­ho­jen bruns­sin, gril­li­juh­lan, ke­vät­juh­lan ja lak­ki­ais­ten jär­jes­tä­mi­seen.

Markkinointitiimi

Mark­ki­noin­ti­tii­min pää­teh­tä­vä oli Ly­se­on avoi­mien ovien jär­jes­tä­mi­nen mar­ras­kuus­sa. Avoi­mien ovien ra­ken­net­ta uu­dis­tet­tiin toi­min­nal­li­sem­paan suun­taan. Tu­tus­tu­maan tul­leet pe­rus­kou­lu­lai­set toi­vo­tet­tiin ter­ve­tul­leek­si Ly­se­oon juh­la­sa­lis­sa, min­kä jäl­keen siir­ryt­tiin työ­pa­joi­hin. Eri kurs­seil­la Ly­se­on opis­ke­li­jat oli­vat suun­ni­tel­leet yh­des­sä kurs­sin opet­ta­jan kans­sa työ­pa­jan, jos­sa pe­rus­kou­lu­lai­set pää­si­vät tu­tus­tu­maan lu­kio-opin­toi­hin ja Ly­se­on toi­min­taan. Työ­pa­jois­sa muun mu­as­sa tut­kit­tiin mai­nos­ten fi­lo­so­fi­aa, piir­ret­tiin kah­den muut­tu­jan funk­ti­on ku­vaa­jia ja as­kar­rel­tiin ly­se­o­ai­hei­sia kir­jan­merk­ke­jä.

Mark­ki­noin­tii­mi vas­ta­si myös Ter­ve­tu­loa lu­ki­oon -op­paan päi­vi­tyk­ses­tä Ly­se­on osal­ta. Tu­to­rit yh­des­sä opin­to-oh­jaa­jien ja IB-koor­di­naat­to­rin kans­sa ovat käy­neet esit­te­le­mäs­sä Ly­se­o­ta mo­nil­la Kuo­pi­on seu­tu­a­lu­een pe­rus­kou­luil­la. Toi­min­ta Face­boo­kis­sa ja Ins­tag­ra­mis­sa tun­nuk­sel­la @kuo­pi­on­ly­seo on jat­ku­nut edel­leen vilk­kaa­na. Ly­seo liit­tyi luku­vuo­den ai­ka­na myös Twit­te­riin, jos­sa eri­tyi­ses­ti reh­to­ri on ak­tii­vi­ses­ti twii­tan­nut Ly­se­on ta­pah­tu­mis­ta sekä kou­lu­tuk­sen ke­hit­tä­mi­ses­tä.

Pedagoginen tiimi

Ly­se­oon pe­rus­tet­tiin luku­vuo­dek­si 2018–2019 pe­da­go­gi­nen tii­mi. Tii­min taus­tal­la on ai­kai­sem­pi­na luku­vuo­si­na Ly­se­os­sa toi­mi­nut Di­gi­pe­da-tii­mi, joka ja­kau­tui op­pi­mi­sen edis­tä­mis­tä ja kou­lun yleis­tä toi­min­taa ke­hit­tä­vään pe­da­go­gi­seen tii­miin sekä di­gi­taa­lis­ten ym­pä­ris­tö­jen käyt­töön­oton tu­keen ja enem­män tek­ni­siin asi­oi­hin kes­kit­ty­vään digi­tuki­tii­miin. Digi­tuki­tii­mi on huo­leh­ti­nut luku­vuo­den ai­ka­na an­si­ok­kaas­ti luku­vuo­den ai­ka­na Ly­se­on lan­gat­to­mas­ta koe­ver­kos­ta.

Pe­da­go­gi­nen tii­mi ko­koon­tui luku­vuo­den ai­ka­na seit­se­män ker­taa. Pe­da­go­gi­ses­sa tii­mis­sä suun­ni­tel­tiin mm. Ly­se­on kiky-tuo­ki­oi­den ja ve­so­jen si­säl­töä sekä mie­tit­tiin, mi­ten hy­vät käy­tän­teet saa­daan par­hai­ten ja­et­tua opet­ta­jien ja opis­ke­li­joi­den kes­ken.

Pe­da­go­gi­nen tii­mi val­mis­te­li osal­taan myös koko oppi­lai­tok­sen yh­teis­tä ke­hit­tä­mis­työ­tä esi­mer­kik­si poh­ti­mal­la CAF-ar­vi­oin­nis­sa esiin tul­lei­den ke­hit­tä­mis­a­lu­ei­den jat­ko­kä­sit­te­lyä sekä päi­vän­a­vaus- ja uu­sin­ta­kuu­lus­te­lu­käy­tän­tei­den ke­hit­tä­mis­tä. Li­säk­si pe­da­go­gi­nen tii­mi suun­nit­te­li kou­lun yh­tei­siä ta­pah­tu­mia ja toi­min­ta­kult­tuu­ria, ku­ten Jy­väs­ky­län yli­o­pis­toon to­teu­tet­tua opin­to­mat­kaa, juh­la­käy­tän­tei­tä sekä oppi­lai­tok­sen viik­ko­ryt­miä.

Tu­le­va­na luku­vuo­te­na pe­da­go­gi­sen tii­min työs­sä ko­ros­tuu tänä vuon­na aloi­tet­tu­jen asi­oi­den li­säk­si LOPS2021-pro­ses­si, lu­ki­o­lain toi­meen­pano sekä lu­ki­on toi­min­nal­li­nen uu­dis­ta­mi­nen. Tu­le­va­na luku­vuo­te­na pe­da­go­gi­sen tii­min toi­min­taan osal­lis­te­taan ku­lu­nut­ta luku­vuot­ta enem­män myös opis­ke­li­joi­ta.

Digitukitiimi

Digi­tuki­tii­min teh­tä­vä­nä on tu­kea opet­ta­jia hei­dän ope­tus­työs­sä koh­taa­mien­sa di­gi­taa­lis­ten haas­tei­den rat­kai­se­mi­ses­sa.

Tii­min jä­se­net ovat aut­ta­neet opet­ta­jia eri­lais­ten di­gi­taa­lis­ten ym­pä­ris­tö­jen käyt­töön­o­tos­sa ja käy­tös­sä. Tii­mi on huo­leh­ti­nut päät­tö­vii­koil­la Abit­ti-ko­kei­den käyn­nis­tä­mi­ses­tä ja päät­tä­mi­ses­tä. Tii­min jä­se­net toi­mi­vat apu­na myös yli­op­pi­las­koe­päi­vi­nä koe­ver­kon käyn­nis­tä­mi­ses­sä ja koe­sa­lin val­mis­te­lus­sa.

Työhyvinvointi

Ty­hy­pa­ri pyr­kii osal­taan tu­ke­maan hen­ki­lös­tön työs­sä­jak­sa­mis­ta.

Luku­vuo­den ai­ka­na ty­hy­pa­ri piti po­ri­na­tuo­ki­oi­ta pa­lau­tus­päi­vi­nä ja jär­jes­ti väli­pa­laa en­nen pit­kiä ko­kouk­sia. Po­ri­na­tuo­ki­ois­sa esil­le nous­sei­ta asi­oi­ta vie­tiin eteen­päin. Li­säk­si ty­hy­pa­ri osal­lis­tui kou­lu­tuk­siin ja työ­hy­vin­voin­ti­pa­la­ve­rei­hin sekä oli laa­ti­mas­sa luku­vuo­den työ­hy­vin­voin­ti­suun­ni­tel­maa.

Loka­kuun yk­kös­jak­son kaa­ta­jai­sis­sa ruo­kail­tiin ja seu­rus­tel­tiin iloi­sel­la po­ru­kal­la kou­lul­la. Pik­ku­jou­lua vie­tet­tiin jou­lu­kuun alus­sa it­se­näi­syys­juh­lan ja syk­syn lak­ki­ais­ten jäl­keen. Hel­mi­kuus­sa vie­tet­tiin kol­mos­jak­son kaa­ta­jai­sia yh­tei­sen ruo­kai­lun mer­keis­sä ra­vin­to­la Hyg­ges­sä.

Syk­syl­lä jat­kui hen­ki­lö­kun­nal­le ja opis­ke­li­joil­le yh­tei­nen joo­ga­tun­ti vii­koit­tain.  Li­säk­si Lu­mi­til­la al­koi vii­koit­tai­nen lu­ki­oi­den hen­ki­lö­kun­nil­le suun­nat­tu ke­hon­huol­to- ja pi­la­tes­tun­ti, jon­ne myös Ly­se­on opet­ta­jia osal­lis­tui. Opet­ta­jil­le tar­jot­tiin myös mah­dol­li­suut­ta kun­to­sali­oh­jauk­seen, jo­hon pari opet­ta­jaa osal­lis­tui­kin.

Koulukohtainen opiskelijahuoltoryhmä

Ly­se­on kou­lu­koh­tai­nen, yh­tei­söl­li­nen opis­ke­lu­huol­to­ryh­mä on ko­koon­tu­nut luku­vuo­den ai­ka­na kak­si ker­taa. Opis­ke­lu­huol­to­ryh­mäs­sä kou­lul­ta mu­ka­na ovat ol­leet reh­to­ri, apu­lais­reh­to­rit ja opin­to-oh­jaa­jat, kol­me opet­ta­ja­jä­sen­tä sekä kak­si opis­ke­li­ja­kun­nan edus­ta­jaa.  Opis­ke­li­ja­huol­to­pal­ve­luis­ta ryh­mään kuu­lui­vat lu­ki­o­psy­ko­lo­gi, ku­raat­to­ri, eri­tyis­o­pet­ta­ja sekä ter­vey­den­hoi­ta­ja.  Van­hem­pain­yh­dis­tyk­sen edus­ta­ja ei tänä luku­vuon­na pääs­syt osal­lis­tu­maan ryh­män ko­kouk­siin.

Ryh­mä on kä­si­tel­lyt opis­ke­li­joil­le teh­ty­jen Wil­ma-ky­se­ly­jen tu­lok­sia sekä kes­kus­tel­lut ajan­koh­tai­sis­ta sekä Ly­se­o­ta että koko lu­ki­o­maa­il­maa kos­ket­ta­vis­ta asi­ois­ta.

Kuopion Lyseon vanhempainyhdistys

Kuo­pi­on Ly­se­on lu­ki­on van­hem­pain­yh­dis­tys on jat­ka­nut toi­min­taan­sa lu­ki­on ja ly­se­o­lais­ten ko­tien vä­li­se­nä toi­mi­ja­na. Van­hem­pain­yh­dis­tys on ko­koon­tu­nut ku­lu­neen luku­vuo­den ai­ka­na sään­tö­mää­räi­siin syys- ja ke­vät­ko­kouk­seen; hal­li­tus on ko­koon­tu­nut li­säk­si 4 ker­taa.  Van­hem­pain­yh­dis­tyk­sen toi­min­ta on pai­not­tu­nut kou­lu­työn tu­ke­mi­seen sekä ta­lou­del­li­ses­ti että jär­jes­tys­a­pu­na luku­vuon­na seu­raa­vin toi­men­pi­tein:

Kuo­pi­on Ly­se­on lu­kioVuo­si­ker­to­mus 2018-201914.5.2019