Opiskelijakunnan hallituksen toiminta lukuvuonna 2018-2019
Lukuvuoden 2018-2019 alkaessa elokuussa opiskelijakunnan hallitus palasi tekemään töitä. Hallituksen toiminnan apuna jatkoivat myös ohjaavat opettajat. Opiskelijakunnan hallitus jatkoi säännöllisiä tapaamisia viikoittaisten välituntikokousten muodossa.
Opiskelijakunnan hallitus kävi syksyn alussa esittäytymässä uusille ykkösille ja kertomassa hallituksen toiminnasta. Opiskelijakunnan hallitus jatkoi myös perinteisiä tuolikeikkoja. Syksyllä jatkuivat myös perinteiset tapahtumat, kuten syysrieha, jossa pelailtiin erilaisia pelejä ja ykkösten keskuudesta kruunattiin Mr. ja Mrs. Lyseo. Loppusyksystä koko koulu osallistui myös taksvärkkikeräykseen, josta saadut rahat lahjoitettiin WWF:lle norppien hyväksi.
Alkutalven suurin opiskelijakunnan hallituksen järjestämä tilaisuus oli yleiskokous, jossa koko opiskelijakunta pääsi juhlasaliin kokoontumaan ja kuulemaan opiskelijakunnan hallituksen toimista ja esittämään hallitukselle toiveita ja muutosideoita. Yleiskokous oli myös viimeinen mahdollisuus asettua ehdolle opiskelijakunnan hallituksen vaaleihin, jotka järjestettiin marraskuussa. Uuteen hallitukseen valikoitui 10 henkilöä, joista ”vanhoja hallituslaisia” oli 4 ja uusia 6. Uusi hallitus ja uuden hallituksen puheenjohtaja julkistettiin joulujuhlassa, ”Foliohattu”-teemaisessa näytelmässä.
Opiskelijakunnan hallitus järjestäytyi tammikuussa joululoman jälkeen, jolloin jaettiin kaikille omat vastuualueet. Helmikuussa opiskelijakunnan hallitus järjesti lukulomalle lähteville abeille potkijaiset, jotka huipentuivat letkajenkkaan. Maaliskuussa lyseolaiset pukeutuivat pyjamiin koulupäivän ajaksi tulevan hiihtoloman kunniaksi.
Toukokuun lopussa opiskelijakunnan hallitus jakoi perinteisen ”Lyseon henki”-stipendin ja osallistui viimeisen palautepäivän kunniaksi järjestettävän grillijuhlan jäätelöiden hankintaan.
Ympäristötiimi
Ympäristötiimi perustettiin tämän lukuvuoden alussa. Ympäristötiimi koostuu sekä opettaja- että opiskelijajäsenistä, ja se kokoontui kahdeksan kertaa lukuvuoden aikana eri kokoonpanoissa. Kuluneen vuoden yhtenä pääteemana oli lajittelun järjestäminen ja lajitteluohjeiden laatiminen sekä niistä tiedottaminen. Kiinteistössä lajitellaan tästedes kaikki mahdolliset jätejakeet. Ensi syksystä alkaen Ympäristötiimin jäsenet ohjeistavat uusia opiskelijoita lajittelukäytänteistä sekä esittävät heille opiskelijoiden tekemän lajitteluvideon. Ympäristötiimi on tehnyt lajitteluasioista tiivistä yhteistyötä Tilakeskuksen, Jätekukon ja kaupungin kanssa.
Toinen pääteema oli huomion kiinnittäminen ruokahävikkiin, sen mittaaminen ja ehkäisy. Yle uutisoi asiasta valtakunnan mediassa (https://yle.fi/uutiset/3-10711394). Ruokahävikin seuranta ja toimenpiteet sen vähentämiseksi jatkuvat ensi lukuvuonna yhteistyössä WWF:n kanssa.
Kolmas teemakokonaisuus oli YK:n kestävän kehityksen Agenda 2030, jonka tavoitteita on pidetty koulussa näkyvästi esillä mm. oppimiskokonaisuuksina eri oppiaineissa sekä kansallisella että IB-linjalla. Myös Lyseon päivä rakentui Agenda 2030 -tavoitteiden ympärille. Lisäksi ympäristöasioita on tuotu esille erilaisina tapahtumina ja tempauksina, joista on tiedotettu eri kanavissa monipuolisesti.
Ympäristötiimi on aktiivisesti mukana kaupungin Ekotukitoiminnassa, jonka tavoitteena on lisätä tietoisuutta ja hyviä käytänteitä resurssiviisauden ja kiertotalouden edistämiseksi kaupungin yksiköissä. Siitä osoituksena Lyseolle myönnettiin kaupungin Viksu Kuopio -tunnus ensimmäisten toimijoiden joukossa.
”Kuopion kaupunki myöntää uuden Viksu Kuopio -tunnuksen organisaatioille tai yhteisöille, jotka ovat teoillaan parantaneet ympäristövastuullisuuttaan. Tunnuksen tarkoituksena on kannustaa kaikkia päästöjen ja jätteiden vähentämiseen sekä muihin resurssiviisaisiin tekoihin.”
Juhlatiimi
Syksyllä 2018 juhlatiimiläiset osallistuivat joulukuusen valojen sytyttäjäisten, itsenäisyysjuhlan ja syksyn lakkiaisten suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä avusti Lucian päivän aamunavauksen, joulujuhlan sekä joulukirkon ja sille vaihtoehtoisen jouluisan tapahtuman toteuttamisessa.
Kevätkaudella 2019 juhlatiimi keskittyi Lyseon päivän suunnitteluun ja toteuttamiseen yhteistyössä Ympäristötiimin kanssa. Lyseon päivää vietettiin 5.4.2019 Agenda 2030 -hengessä. Päivän aluksi julkistettiin Vuoden lyseolainen. Valinta kohdistui tällä kertaa toimittaja, tietokirjailija Elina Lappalaiseen. Päivän aikana opiskelijat pääsivät osallistumaan monipuolisiin työpajoihin, joissa käsiteltiin muun muassa kestävää sijoittamista, omaa metsäsuhdetta ja Minna Canthin merkitystä tasa-arvon puolesta puhujana.
Tämän lisäksi Juhlatiimi on osallistunut keväällä yhdessä muun henkilökunnan ja opiskelijoiden kanssa abilounaan, Wanhojen brunssin, grillijuhlan, kevätjuhlan ja lakkiaisten järjestämiseen.
Markkinointitiimi
Markkinointitiimin päätehtävä oli Lyseon avoimien ovien järjestäminen marraskuussa. Avoimien ovien rakennetta uudistettiin toiminnallisempaan suuntaan. Tutustumaan tulleet peruskoululaiset toivotettiin tervetulleeksi Lyseoon juhlasalissa, minkä jälkeen siirryttiin työpajoihin. Eri kursseilla Lyseon opiskelijat olivat suunnitelleet yhdessä kurssin opettajan kanssa työpajan, jossa peruskoululaiset pääsivät tutustumaan lukio-opintoihin ja Lyseon toimintaan. Työpajoissa muun muassa tutkittiin mainosten filosofiaa, piirrettiin kahden muuttujan funktion kuvaajia ja askarreltiin lyseoaiheisia kirjanmerkkejä.
Markkinointiimi vastasi myös Tervetuloa lukioon -oppaan päivityksestä Lyseon osalta. Tutorit yhdessä opinto-ohjaajien ja IB-koordinaattorin kanssa ovat käyneet esittelemässä Lyseota monilla Kuopion seutualueen peruskouluilla. Toiminta Facebookissa ja Instagramissa tunnuksella @kuopionlyseo on jatkunut edelleen vilkkaana. Lyseo liittyi lukuvuoden aikana myös Twitteriin, jossa erityisesti rehtori on aktiivisesti twiitannut Lyseon tapahtumista sekä koulutuksen kehittämisestä.
Pedagoginen tiimi
Lyseoon perustettiin lukuvuodeksi 2018–2019 pedagoginen tiimi. Tiimin taustalla on aikaisempina lukuvuosina Lyseossa toiminut Digipeda-tiimi, joka jakautui oppimisen edistämistä ja koulun yleistä toimintaa kehittävään pedagogiseen tiimiin sekä digitaalisten ympäristöjen käyttöönoton tukeen ja enemmän teknisiin asioihin keskittyvään digitukitiimiin. Digitukitiimi on huolehtinut lukuvuoden aikana ansiokkaasti lukuvuoden aikana Lyseon langattomasta koeverkosta.
Pedagoginen tiimi kokoontui lukuvuoden aikana seitsemän kertaa. Pedagogisessa tiimissä suunniteltiin mm. Lyseon kiky-tuokioiden ja vesojen sisältöä sekä mietittiin, miten hyvät käytänteet saadaan parhaiten jaettua opettajien ja opiskelijoiden kesken.
Pedagoginen tiimi valmisteli osaltaan myös koko oppilaitoksen yhteistä kehittämistyötä esimerkiksi pohtimalla CAF-arvioinnissa esiin tulleiden kehittämisalueiden jatkokäsittelyä sekä päivänavaus- ja uusintakuulustelukäytänteiden kehittämistä. Lisäksi pedagoginen tiimi suunnitteli koulun yhteisiä tapahtumia ja toimintakulttuuria, kuten Jyväskylän yliopistoon toteutettua opintomatkaa, juhlakäytänteitä sekä oppilaitoksen viikkorytmiä.
Tulevana lukuvuotena pedagogisen tiimin työssä korostuu tänä vuonna aloitettujen asioiden lisäksi LOPS2021-prosessi, lukiolain toimeenpano sekä lukion toiminnallinen uudistaminen. Tulevana lukuvuotena pedagogisen tiimin toimintaan osallistetaan kulunutta lukuvuotta enemmän myös opiskelijoita.
Digitukitiimi
Digitukitiimin tehtävänä on tukea opettajia heidän opetustyössä kohtaamiensa digitaalisten haasteiden ratkaisemisessa.
Tiimin jäsenet ovat auttaneet opettajia erilaisten digitaalisten ympäristöjen käyttöönotossa ja käytössä. Tiimi on huolehtinut päättöviikoilla Abitti-kokeiden käynnistämisestä ja päättämisestä. Tiimin jäsenet toimivat apuna myös ylioppilaskoepäivinä koeverkon käynnistämisessä ja koesalin valmistelussa.
Työhyvinvointi
Tyhypari pyrkii osaltaan tukemaan henkilöstön työssäjaksamista.
Lukuvuoden aikana tyhypari piti porinatuokioita palautuspäivinä ja järjesti välipalaa ennen pitkiä kokouksia. Porinatuokioissa esille nousseita asioita vietiin eteenpäin. Lisäksi tyhypari osallistui koulutuksiin ja työhyvinvointipalavereihin sekä oli laatimassa lukuvuoden työhyvinvointisuunnitelmaa.
Lokakuun ykkösjakson kaatajaisissa ruokailtiin ja seurusteltiin iloisella porukalla koululla. Pikkujoulua vietettiin joulukuun alussa itsenäisyysjuhlan ja syksyn lakkiaisten jälkeen. Helmikuussa vietettiin kolmosjakson kaatajaisia yhteisen ruokailun merkeissä ravintola Hyggessä.
Syksyllä jatkui henkilökunnalle ja opiskelijoille yhteinen joogatunti viikoittain. Lisäksi Lumitilla alkoi viikoittainen lukioiden henkilökunnille suunnattu kehonhuolto- ja pilatestunti, jonne myös Lyseon opettajia osallistui. Opettajille tarjottiin myös mahdollisuutta kuntosaliohjaukseen, johon pari opettajaa osallistuikin.
Koulukohtainen opiskelijahuoltoryhmä
Lyseon koulukohtainen, yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä on kokoontunut lukuvuoden aikana kaksi kertaa. Opiskeluhuoltoryhmässä koululta mukana ovat olleet rehtori, apulaisrehtorit ja opinto-ohjaajat, kolme opettajajäsentä sekä kaksi opiskelijakunnan edustajaa. Opiskelijahuoltopalveluista ryhmään kuuluivat lukiopsykologi, kuraattori, erityisopettaja sekä terveydenhoitaja. Vanhempainyhdistyksen edustaja ei tänä lukuvuonna päässyt osallistumaan ryhmän kokouksiin.
Ryhmä on käsitellyt opiskelijoille tehtyjen Wilma-kyselyjen tuloksia sekä keskustellut ajankohtaisista sekä Lyseota että koko lukiomaailmaa koskettavista asioista.
Kuopion Lyseon vanhempainyhdistys
Kuopion Lyseon lukion vanhempainyhdistys on jatkanut toimintaansa lukion ja lyseolaisten kotien välisenä toimijana. Vanhempainyhdistys on kokoontunut kuluneen lukuvuoden aikana sääntömääräisiin syys- ja kevätkokoukseen; hallitus on kokoontunut lisäksi 4 kertaa. Vanhempainyhdistyksen toiminta on painottunut koulutyön tukemiseen sekä taloudellisesti että järjestysapuna lukuvuonna seuraavin toimenpitein:
- on järjestänyt kahvituksen 1. luokan vanhempainillassa ja samalla markkinoinut huoltajille vanhempainyhdistyksen toimintaa
- on avustanut mahdollisuuksien mukaan taloudellisesti opiskelijoiden opintomatkakustannuksia sekä nuorten EYP-toimintaa
- on jatkanut villasukkaprojektia keräten rahaa yhdistykselle opiskelijoiden tukemiseen eri muodoin
- on järjestänyt abeille ja heidän vanhemmilleen perinteisen freskokahvituksen penkkaripäivän autoajelun jälkeen koulun tiloissa
- on järjestänyt yhdessä opinto-ohjaajan avustuksella huoltajille keskustelutilaisuuden korkea-asteen valintaperusteiden uudistuksesta
- on palkinnut 2.opintovuoden opiskelijoiden keskuudesta 100 €/opiskelija/ryhmä hyvän toveruuden stipendillä kevään päätösjuhlassa.