Arviointi

LOPS 2021

Arvioinnin tavoitteet ja tehtävät

Opis­ke­li­jan työs­ken­te­lyä, op­pi­mis­ta ja osaa­mi­sen ke­hit­ty­mis­tä tu­lee ar­vi­oi­da moni­puo­li­ses­ti. Opis­ke­li­jan ar­vi­oin­nil­la py­ri­tään oh­jaa­maan ja kan­nus­ta­maan opis­ke­lua sekä ke­hit­tä­mään opis­ke­li­jan edel­ly­tyk­siä itse­ar­vi­oin­tiin. Opis­ke­li­jal­la on oi­keus saa­da tie­to ar­vi­oin­nis­sa käy­tet­tä­vis­tä ar­vi­oin­ti­pe­rus­teis­ta ja nii­den so­vel­ta­mi­ses­ta hä­neen. Opis­ke­li­jal­le on lu­kio-opin­to­jen ai­ka­na an­net­ta­va mah­dol­li­suus itse­ar­vi­oin­tiin. (Lu­ki­o­laki 714/2018, 37 § 1 mom.)

Ar­vi­oin­ti on aina si­dok­sis­sa ta­voit­tei­siin ja kul­loi­seen­kin ti­lan­tee­seen. Lu­ki­o­kou­lu­tuk­ses­sa ar­vi­oin­nil­la on kak­si kes­keis­tä teh­tä­vää:

  1. Op­pi­mi­sen tu­ke­mi­nen ja oh­jaa­mi­nen. Tätä teh­tä­vää to­teut­taa opin­to­jak­son ai­ka­na an­net­ta­va pa­lau­te, for­ma­tii­vi­nen ar­vi­oin­ti. Pa­laut­teel­la ku­va­taan opis­ke­li­jan edis­ty­mis­tä suh­tees­sa ase­tet­tui­hin ta­voit­tei­siin. Se on tär­keä osa opis­ke­li­jan ja opet­ta­jan vuo­ro­vai­ku­tus­ta. Opin­to­jak­son ai­kai­nen pa­lau­te sekä lu­kio-opin­to­jen ai­kai­nen, opet­ta­jan tu­el­la teh­ty itse­ar­vi­oin­ti ja ver­tais­ar­vi­oin­ti aut­ta­vat opis­ke­li­jaa ym­mär­tä­mään omaa op­pi­mis­taan, tun­nis­ta­maan vah­vuuk­si­aan, kor­jaa­maan vir­hei­tään ja ke­hit­tä­mään työs­ken­te­ly­ään niin, että op­pi­mi­sel­le ase­te­tut ta­voit­teet voi­vat to­teu­tua.
  2. Osaa­mi­sel­le ja op­pi­mi­sel­le ase­tet­tu­jen ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­sen nä­ky­väk­si te­ke­mi­nen. Tätä teh­tä­vää to­teut­taa osaa­mi­sen ja opi­tun ar­vi­oin­ti, sum­ma­tii­vi­nen ar­vi­oin­ti. Osaa­mi­sen ar­vi­oin­ti pe­rus­tuu to­den­net­tuun näyt­töön sii­tä, kuin­ka hy­vin ja mis­sä mää­rin opis­ke­li­ja on saa­vut­ta­nut opin­to­jak­sol­le ase­te­tut ta­voit­teet. Opin­to­jak­son arvo­sana mää­räy­tyy oppi­ai­neen ta­voit­tei­den, kes­keis­ten si­säl­tö­jen, oppi­ai­nees­sa mää­ri­tel­ty­jen laa­ja-alai­sen osaa­mi­sen ta­voit­tei­den sekä ar­vi­oin­ti­pe­rus­tei­den mu­kaan.

Sekä for­ma­tii­vi­seen että sum­ma­tii­vi­seen ar­vi­oin­tiin kuu­luu opis­ke­li­jan työs­ken­te­lyn ar­vi­oin­ti, joka pe­rus­tuu oppi­ai­neis­sa mää­ri­tel­tyi­hin työs­ken­te­lyn ta­voit­tei­siin ja nii­den saa­vut­ta­mi­seen.

Ar­vi­oin­nin tu­lee olla moni­puo­lis­ta ja tar­koi­tuk­sen­mu­kai­sin me­ne­tel­min to­teu­tet­tua. Opis­ke­li­jal­la on ol­ta­va opin­to­jak­son ai­ka­na eri­lai­sia mah­dol­li­suuk­sia, ti­lai­suuk­sia ja ta­po­ja osoit­taa op­pi­mis­taan ja osaa­mis­taan. Ar­vi­oin­nil­la saa­tu tie­to aut­taa opet­ta­jia suun­taa­maan ope­tus­taan opis­ke­li­joi­den tar­pei­den mu­kai­ses­ti.

Yleis­ten ar­vi­oin­ti­pe­rus­tei­den li­säk­si kun­kin opin­to­jak­son ta­voit­teet ja ar­vi­oin­ti­pe­rus­teet on sel­vi­tet­tä­vä opis­ke­li­jal­le opin­to­jak­son alus­sa, jol­loin niis­tä kes­kus­tel­laan opis­ke­li­joi­den kans­sa ja tu­e­taan hei­dän opin­to­jen­sa suun­nit­te­lua. Opis­ke­li­jan tu­lee saa­da tie­tää, mitä hä­nen on tar­koi­tus op­pia ja mi­ten hä­nen edis­ty­mis­tään ar­vi­oi­daan. Ar­vi­oin­ti­pe­rus­teil­la pa­ran­ne­taan ar­vi­oin­nin läpi­nä­ky­vyyt­tä.

Ar­vi­oin­nin ta­voit­teet ja teh­tä­vät ki­tey­ty­vät lu­ki­on ar­vi­oin­ti­kult­tuu­ris­sa, joka on osa oppi­lai­tok­sen toi­min­ta­kult­tuu­ria. Ar­vi­oin­ti­kult­tuu­ril­la tar­koi­te­taan nii­tä ar­vo­ja, nor­me­ja ja käy­tän­tei­tä, joi­ta so­vel­le­taan yh­tei­ses­sä ar­vi­oin­ti­työs­ken­te­lys­sä. Ar­vi­oin­ti­kult­tuu­rin nä­ky­väk­si te­ke­mi­nen ja ke­hit­tä­mi­nen edel­lyt­tä­vät, että lu­ki­os­sa on kir­jat­tu yh­te­näi­siä ar­vi­oin­tiin liit­ty­viä peri­aat­tei­ta ja käy­tän­tei­tä, joi­den to­teu­tu­mis­ta seu­ra­taan.

Opintojakson arviointi

Opis­ke­li­jan työs­ken­te­lyä, op­pi­mis­ta ja osaa­mi­sen ke­hit­ty­mis­tä tu­lee ar­vi­oi­da ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kai­sen opin­to­jak­son suo­rit­ta­mi­sen ai­ka­na suh­tees­sa opin­to­jak­sol­le ase­tet­tui­hin ta­voit­tei­siin. Opis­ke­li­jan tu­lee saa­da pa­lau­tet­ta op­pi­mi­sen­sa ke­hit­ty­mi­ses­tä. (Lu­ki­o­laki 714/2018, 37 § 2 mom.)

Ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kai­nen opin­to­jak­so ar­vi­oi­daan sen suo­rit­ta­mi­sen päät­teek­si. (Lu­ki­o­laki 714/2018, 37 § 3 mom.)

Opis­ke­li­jan op­pi­mis­ta ar­vi­oi­daan opin­to­jak­son ai­ka­na an­ta­mal­la hä­nel­le ar­vi­oin­ti­pa­lau­tet­ta opin­to­jak­son ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­ses­ta. Op­pi­mis­ta tu­ke­vaa pa­lau­tet­ta tu­lee an­taa riit­tä­vän ai­kai­ses­sa vai­hees­sa opin­to­jak­soa, jot­ta opis­ke­li­jal­la on mah­dol­li­suus ke­hit­tää sen pe­rus­teel­la opis­ke­lu­aan ja työs­ken­te­ly­ään.

Opis­ke­li­jan opin­to­suo­ri­tuk­sis­ta an­ne­taan arvo­sana tai suo­ri­tus­mer­kin­tä opin­to­jak­son pää­tyt­tyä. Jos opin­to­jak­so koos­tuu use­am­mas­ta sa­man oppi­mää­rän mo­duu­lis­ta, an­ne­taan sii­tä yksi arvo­sana. Jos kyse on use­an oppi­ai­neen yh­tei­ses­tä opin­to­jak­sos­ta, arvo­sa­nat an­ne­taan oppi­ai­neit­tain. Arvo­sa­no­jen tu­lee pe­rus­tua moni­puo­li­seen op­pi­mi­sen, osaa­mi­sen ja opi­tun näyt­töön opin­to­jak­son ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­ses­ta. Ar­vi­oin­nin koh­tei­na ovat opis­ke­li­jan tie­dot, tai­dot ja työs­ken­te­ly. Ar­vi­oin­ti ei koh­dis­tu opis­ke­li­jan ar­voi­hin, asen­tei­siin tai hen­ki­lö­koh­tai­siin omi­nai­suuk­siin. Ar­vi­oin­nin to­teut­ta­mi­ses­ta pää­te­tään tar­kem­min pai­kal­li­ses­sa ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa.

Op­pi­mi­sen tuen tar­peet, ku­ten sai­rau­des­ta tai vam­mas­ta joh­tu­vat haas­teet, lu­ke­mi­sen tai kir­joit­ta­mi­sen eri­tyis­vai­keus, maa­han­muut­ta­jien kie­lel­li­set vai­keu­det sekä muut syyt, jot­ka vai­keut­ta­vat osaa­mi­sen osoit­ta­mis­ta, tu­lee ot­taa ar­vi­oin­nis­sa huo­mi­oon si­ten, että opis­ke­li­jal­la on mah­dol­li­suus eri­tyis­jär­jes­te­lyi­hin ja vaih­to­eh­toi­siin ta­poi­hin osoit­taa osaa­mi­sen­sa.

Opin­to­jak­so­jen ar­vi­oin­ti­ta­vat ja -käy­tän­teet on kir­jat­tu kun­kin oppi­ai­neen oppi­mää­rän yh­tey­teen, ja ne on tar­ken­net­tu jo­kai­seen opin­to­jak­soon erik­seen.

Jos opis­ke­li­jal­le ker­tyy opin­to­jak­sol­ta pois­sa­o­lo­ja, ai­neen­o­pet­ta­ja kes­kus­te­lee opis­ke­li­jan kans­sa asi­as­ta. Kes­kus­te­lun ta­voit­tee­na on var­mis­taa opis­ke­li­jan kans­sa, että hä­nel­lä on osaa­mis­ta ja edel­ly­tyk­set opin­to­jak­son suo­rit­ta­mi­sek­si. Lii­al­li­set pois­sa­olot voi­vat joh­taa opin­to­jak­son kes­key­ty­mi­seen, mi­kä­li opis­ke­li­jan an­ta­ma näyt­tö ei rii­tä opin­to­jak­son ar­vi­oin­tiin.

Numeroarvosanat ja suoritusmerkinnät

Nu­me­roin an­net­ta­vas­sa ar­vos­te­lus­sa käy­te­tään as­teik­koa 4–10. Arvo­sana 5 osoit­taa vält­tä­viä, 6 koh­ta­lai­sia, 7 tyy­dyt­tä­viä, 8 hy­viä, 9 kii­tet­tä­viä ja 10 erin­o­mai­sia tie­to­ja ja tai­to­ja. Hy­lät­ty suo­ri­tus mer­ki­tään arvo­sa­nal­la 4. Opin­to­jak­so tai oppi­aine, jota ei ar­vos­tel­la nu­me­roin, ar­vi­oi­daan suo­ri­te­tuk­si tai hy­lä­tyk­si. (Val­ti­o­neu­vos­ton ase­tus lu­ki­o­kou­lu­tuk­ses­ta 810/2018, 17 §.)

Opis­ke­li­ja saa arvo­sa­nan opin­to­jak­soi­hin si­säl­ty­vis­tä opin­nois­ta. Opin­to­jak­soi­hin si­säl­ty­vis­tä pa­kol­li­sis­ta opin­nois­ta ja val­ta­kun­nal­li­sis­ta va­lin­nai­sis­ta opin­nois­ta an­ne­taan nu­me­ro­arvo­sa­nat lu­kuun ot­ta­mat­ta opin­to-oh­jauk­sen opin­to­jak­so­ja, jois­ta an­ne­taan suo­ri­tus­mer­kin­tä (S = suo­ri­tet­tu, H = hy­lät­ty). Muis­ta va­lin­nai­sis­ta opin­nois­ta voi­daan an­taa arvo­sa­nak­si pai­kal­li­ses­sa ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa pää­tet­tä­väl­lä ta­val­la nu­me­ro­arvo­sana tai suo­ri­tus­mer­kin­tä.

Arvo­sa­naa voi­daan täy­den­tää ja täs­men­tää kir­jal­li­ses­ti an­ne­tul­la sa­nal­li­sel­la ar­vi­oin­nil­la tai ar­vi­oin­ti­kes­kus­te­lus­sa an­ne­tul­la pa­laut­teel­la. Kes­ken ole­van opin­to­jak­son mer­kin­tä­ta­vas­ta ja suo­ri­tuk­sen täy­den­tä­mis­käy­tän­nöis­tä pää­te­tään pai­kal­li­ses­sa ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa.

Lu­ki­o­lain (714/2018) 37 §:n 3 mo­men­tin mu­kaan opis­ke­li­jal­le tu­lee va­ra­ta mah­dol­li­suus osoit­taa saa­vut­ta­neen­sa opin­to­jak­sol­la edel­ly­te­tyt tie­dot ja tai­dot, mi­kä­li hän ei ole suo­rit­ta­nut opin­to­jak­soa hy­väk­sy­tys­ti.

Opis­ke­li­jal­la on oi­keus ko­rot­taa sekä hy­väk­syt­tyä että hy­lät­tyä arvo­sa­naa si­ten, että hän voi osoit­taa osaa­mis­taan opin­to­jak­son kes­kei­sis­sä tie­dois­sa ja tai­dois­sa. Uu­si­mi­sen käy­tän­nöis­tä mää­ri­tel­lään tar­kem­min pai­kal­li­ses­sa ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa. Ar­vi­oin­nin tu­lee täl­löin­kin olla moni­puo­lis­ta. Lo­pul­li­sek­si arvo­sa­nak­si tu­lee eri uu­si­mis­ker­to­jen arvo­sa­nois­ta pa­ras.

Opin­to­jak­son ar­vi­oin­nin mer­kin­nät Kuo­pi­on lu­ki­o­kou­lu­tuk­ses­sa

Kes­ken­e­räi­nen opin­to­jak­so tu­lee suo­rit­taa val­miik­si seu­raa­van jak­son ai­ka­na, luku­vuo­den työ­suun­ni­tel­mas­sa mer­kit­tyyn päi­vä­mää­rään men­nes­sä. Luku­vuo­sit­tain so­vi­taan jak­soit­tain päi­vä­mää­rä, jol­loin Pri­muk­sen (opis­ke­li­ja­hal­lin­to­jär­jes­tel­mä) i-mer­kin­tä (kes­ken­e­räi­nen suo­ri­tus) muu­te­taan K-mer­kin­näk­si (kes­key­ty­nyt suo­ri­tus). Kes­key­ty­neen opin­to­jak­son voi suo­rit­taa käy­mäl­lä sen uu­del­leen tai it­se­näi­ses­ti, opet­ta­jan kans­sa teh­dyn suun­ni­tel­man mu­kai­ses­ti.

Hy­lä­tyn opin­to­jak­son arvo­sa­nan ko­rot­ta­mi­nen

Opis­ke­li­jal­la on mah­dol­li­suus ko­rot­taa hy­lät­tyä arvo­sa­naa osoit­ta­mal­la osaa­mis­taan opin­to­jak­son kes­kei­sis­sä si­säl­löis­sä ja tai­dois­sa oppi­ai­neen opet­ta­jan kans­sa teh­dyn suun­ni­tel­man mu­kai­ses­ti. Hy­lä­tyn opin­to­jak­son arvo­sa­nan ko­rot­ta­mi­sen ta­vat ku­va­taan tar­kem­min lu­ki­oi­den luku­vuo­si­suun­ni­tel­mis­sa.

Hy­väk­sy­tyn opin­to­jak­son arvo­sa­nan ko­rot­ta­mi­nen

  1. Opis­ke­li­ja voi uu­sia hy­väk­sy­tys­ti suo­rit­ta­man­sa opin­to­jak­son osal­lis­tu­mal­la uu­del­leen ky­sei­sen opin­to­jak­son ope­tuk­seen. Täl­lais­ten uu­sin­ta­y­ri­tys­ten mää­rää ei ra­joi­te­ta.
  2. Opis­ke­li­ja voi myös uu­sia hy­väk­sy­tys­ti suo­rit­ta­man­sa opin­to­jak­son yh­den ker­ran niin sa­not­tu­na it­se­näi­se­nä suo­ri­tuk­se­na. Suo­ri­tuk­seen liit­ty­vät työt ja teh­tä­vät sekä it­se­näi­sen suo­ri­tuk­sen aika­tau­lu so­vi­taan ky­sei­sen op­pi­ai­neen opet­ta­jan kans­sa.

LOPS 2016

Opis­ke­li­jan työs­ken­te­lyä, op­pi­mis­ta ja osaa­mi­sen ke­hit­ty­mis­tä tu­lee ar­vi­oi­da moni­puo­li­ses­ti. Opis­ke­li­jan ar­vi­oin­nil­la py­ri­tään oh­jaa­maan ja kan­nus­ta­maan opis­ke­lua sekä ke­hit­tä­mään opis­ke­li­jan edel­ly­tyk­siä itse­ar­vi­oin­tiin. (Lu­ki­o­laki 714/2018, 37 §)

Opis­ke­li­jan op­pi­mi­sen ar­vi­oin­nin teh­tä­vä­nä on edis­tää opis­ke­li­jan op­pi­mis­ta. Läh­tö­koh­ta­na on, että opis­ke­li­jat ym­mär­tä­vät, mitä hei­dän on tar­koi­tus op­pia ja mi­ten op­pi­mis­ta ar­vi­oi­daan. Ar­vi­oin­nil­la opis­ke­li­jaa kan­nus­te­taan omien ta­voit­tei­den aset­ta­mi­seen ja tar­koi­tuk­sen­mu­kais­ten työs­ken­te­ly­ta­po­jen va­lin­taan. Opin­to­jen ai­kai­nen ar­vi­oin­ti ja pa­laut­teen an­ta­mi­nen ovat osa opis­ke­li­jan ja opet­ta­jan vä­lis­tä vuo­ro­vai­ku­tus­ta. Pa­lau­te sekä itse- ja ver­tais­ar­vi­oin­ti oh­jaa­vat opis­ke­li­jaa tar­ken­ta­maan ase­tet­tu­ja ta­voit­tei­ta ja ke­hit­tä­mään työs­ken­te­ly­ään ta­voit­tei­den suun­tai­ses­ti.

Opis­ke­li­jan op­pi­mi­sen ar­vi­oin­ti an­taa opis­ke­li­jal­le pa­lau­tet­ta opin­to­jen edis­ty­mi­ses­tä ja op­pi­mis­tu­lok­sis­ta sekä lu­kio-opin­to­jen ai­ka­na että opis­ke­lun päät­ty­es­sä. Li­säk­si ar­vi­oin­ti an­taa tie­to­ja opis­ke­li­jan huol­ta­jal­le sekä jat­ko-opin­to­jen jär­jes­tä­jien, työ­e­lä­män ja mui­den vas­taa­vien ta­ho­jen tar­pei­ta var­ten. Opis­ke­li­jan op­pi­mi­sen ar­vi­oin­ti aut­taa myös opet­ta­jaa ja kou­lu­yh­tei­söä ope­tuk­sen vai­kut­ta­vuu­den ar­vi­oin­nis­sa. Arvo­sa­nan an­ta­mi­nen on yksi ar­vi­oin­nin muo­to.

Kurssisuorituksen arviointi

Opis­ke­li­jan op­pi­mis­ta ar­vi­oi­daan kurs­sin ai­ka­na. Ar­vi­oin­nil­la edis­te­tään opis­ke­li­jan op­pi­mis­ta ja an­ne­taan pa­lau­tet­ta opis­ke­li­jal­le kurs­sin ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­ses­ta.

Opis­ke­li­jan kurs­si­suo­ri­tuk­ses­ta an­ne­taan arvo­sana kurs­sin pää­tyt­tyä. An­net­ta­van arvo­sa­nan tu­lee pe­rus­tua moni­puo­li­seen näyt­töön oppi­ai­neen ja kurs­sin ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­ses­ta. Eri­lais­ten tuo­tos­ten li­säk­si käy­te­tään opis­ke­li­jan op­pi­mi­sen ja työs­ken­te­lyn ha­vain­noin­tia. Arvo­sa­nan an­ta­mi­sen tu­ke­na voi­daan käyt­tää opet­ta­jan ja opis­ke­li­jan vä­li­siä kes­kus­te­lu­ja sekä  opis­ke­li­joi­den itse- ja ver­tais­ar­vi­oin­tia. Ar­vi­oin­nin koh­tei­na ovat opis­ke­li­jan tie­dot ja tai­dot. Ar­vi­oin­ti ei koh­dis­tu opis­ke­li­joi­den ar­voi­hin, asen­tei­siin tai hen­ki­lö­koh­tai­siin omi­nai­suuk­siin. Ar­vi­oin­nin me­ne­tel­mis­tä ja käy­tän­teis­tä pää­te­tään tar­kem­min ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa.

”Opis­ke­li­jal­la on oi­keus saa­da tie­to ar­vi­oin­nis­sa käy­tet­tä­vis­tä ar­vi­oin­ti­pe­rus­teis­ta ja nii­den so­vel­ta­mi­ses­ta hä­neen.” (Lu­ki­o­laki 714/2018, 37 §)

Yleis­ten ar­vi­oin­ti­pe­rus­tei­den li­säk­si kun­kin kurs­sin ta­voit­teet ja ar­vi­oin­ti­pe­rus­teet on sel­vi­tet­tä­vä opis­ke­li­jal­le kurs­sin alus­sa, jol­loin niis­tä kes­kus­tel­laan opis­ke­li­joi­den kans­sa. Ar­vi­oin­ti­pe­rus­teis­ta tie­dot­ta­mi­nen pa­ran­taa opis­ke­li­joi­den ja opet­ta­jien oi­keus­tur­vaa ja tu­kee opis­ke­li­jaa työs­ken­te­lyn suun­nit­te­lus­sa.

Di­ag­no­soi­dut vam­mat tai nii­hin rin­nas­tet­ta­vat vai­keu­det, ku­ten lu­ke­mis- ja kir­joit­ta­mis­häi­riö, maa­han­muut­ta­jien kie­lel­li­set vai­keu­det sekä muut syyt, jot­ka vai­keut­ta­vat osaa­mi­sen osoit­ta­mis­ta, tu­lee ot­taa huo­mi­oon ar­vi­oin­nis­sa si­ten, että opis­ke­li­jal­la on mah­dol­li­suus eri­tyis­jär­jes­te­lyi­hin ja vaih­to­eh­toi­siin ta­poi­hin osoit­taa osaa­mi­sen­sa. Ky­sei­set vai­keu­det voi­daan ot­taa huo­mi­oon mää­rät­tä­es­sä opis­ke­li­jan kurs­si­arvo­sa­naa.

Osa opin­nois­ta voi­daan edel­lyt­tää opis­kel­ta­vak­si it­se­näi­ses­ti. Täl­lai­set kurs­sit on esi­tel­ty ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa tai niis­tä tie­do­te­taan erik­seen luku­vuo­den alus­sa.

Opis­ke­li­jal­le voi­daan ha­ke­muk­ses­ta myön­tää lupa suo­rit­taa opin­to­ja ope­tuk­seen osal­lis­tu­mat­ta. It­se­näi­ses­ti opis­kel­lus­ta kurs­sis­ta edel­ly­te­tään hy­väk­syt­ty arvo­sana, jot­ta se kat­so­taan kurs­si­suo­ri­tuk­sek­si. Jos opis­ke­li­ja opis­ke­lee kurs­sin ko­ko­naan tai osit­tain it­se­näi­ses­ti, nou­da­te­taan so­vel­tu­vin osin edel­lä mai­nit­tu­ja ar­vi­oin­ti­peri­aat­tei­ta.

Kuo­pi­on Ly­se­os­sa opis­ke­li­ja saa jak­so­tu­los­teen 2. ja 5. jak­son jäl­keen. Opis­ke­li­ja pa­laut­taa jak­so­tu­los­teen ryh­män­oh­jaa­jal­le huol­ta­jan alle­kir­joit­ta­ma­na. Näin var­mis­te­taan, että lu­ki­o­lain edel­lyt­tä­mä kou­lu­me­nes­tyk­ses­tä tie­dot­ta­mi­nen van­hem­mil­le / huol­ta­jil­le to­teu­tuu.

Ar­vos­te­lu an­ne­taan nu­me­roin tai muul­la ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa mää­rä­tyl­lä ta­val­la. Nu­me­ro­ar­vos­te­lus­sa käy­te­tään as­teik­koa 4–10. Arvo­sana 5 osoit­taa vält­tä­viä, 6 koh­ta­lai­sia, 7 tyy­dyt­tä­viä, 8 hy­viä, 9 kii­tet­tä­viä ja 10 erin­o­mai­sia tie­to­ja ja tai­to­ja. Hy­lät­ty suo­ri­tus mer­ki­tään arvo­sa­nal­la 4.

Kun­kin oppi­ai­neen pa­kol­li­set ja ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teis­sa mää­ri­tel­lyt val­ta­kun­nal­li­set sy­ven­tä­vät kurs­sit ar­vi­oi­daan nu­me­roin. Kou­lu­koh­tais­ten sy­ven­tä­vien sekä so­vel­ta­vien kurs­sien ar­vi­oin­ti­ta­po­ja voi­vat olla nu­me­ro­ar­vi­oin­ti, suo­ri­tus­mer­kin­tä (S = suo­ri­tet­tu), hy­lät­ty (H = hy­lät­ty) tai sa­nal­li­nen ar­vi­oin­ti. Kir­jal­li­ses­ti an­net­tu sa­nal­li­nen ar­vi­oin­ti ja suul­li­ses­ti ar­vi­oin­ti­kes­kus­te­lus­sa an­net­tu pa­lau­te voi­vat myös täy­den­tää ja täs­men­tää nu­me­ro­arvo­sa­naa. Ar­vi­oin­nin peri­aat­teet sel­vi­te­tään tar­kem­min ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa.

Kes­ken ole­va kurs­si­suo­ri­tus nä­kyy jak­so­tu­los­tees­sa i-kir­jai­me­na. Kurs­si on suo­ri­tet­ta­va lop­puun kol­men vii­kon ku­lu­es­sa jak­son päät­ty­mi­ses­tä. Tar­kat päi­vät löy­ty­vät Ly­se­on ka­len­te­ris­ta. Opis­ke­li­ja so­pii kurs­sin suo­rit­ta­mi­ses­ta ky­sei­sen opet­ta­jan kans­sa.

Jos opis­ke­li­ja lo­pet­taa kurs­sin suo­rit­ta­mi­sen, on il­moi­tus sii­tä teh­tä­vä en­nen koe­viik­koa kir­jal­li­ses­ti. Kes­key­tet­ty kurs­si mer­ki­tään K-kir­jai­mel­la. K-kir­jai­mel­la mer­ki­tään myös sel­lai­nen kurs­si, joka opis­ke­li­jal­ta on jää­nyt kes­ken esi­mer­kik­si pois­sa­o­lo­jen vuok­si.

Arvostelematta jättäminen

Opis­ke­li­ja voi­daan jät­tää ar­vos­te­le­mat­ta, mi­kä­li hän on pois­sa kurs­sin ope­tuk­ses­ta enem­män kuin kol­me oppi­tun­tia eikä hä­nel­lä ole lää­kä­rin­to­dis­tus­ta tai muu­ta opet­ta­jain­ko­kouk­sen hy­väk­sy­mää pe­rus­tet­ta pois­sa­o­lol­leen. Täl­löin hä­nel­lä ei ole oi­keut­ta osal­lis­tua ky­sei­sen kurs­sin lop­pu­kuu­lus­te­luun eikä uu­sin­ta­kuu­lus­te­luun vaan hä­nen on opis­kel­ta­va ky­sei­nen kurs­si uu­del­leen.

Jos opis­ke­li­ja on pois­sa kurs­sin ko­kees­ta il­man pä­te­vää syy­tä, kurs­si jä­te­tään ar­vos­te­le­mat­ta. Täl­löin opis­ke­li­jan on käy­tä­vä ky­sei­nen kurs­si uu­del­leen.

Kuo­pi­on Ly­se­on lu­kioOpin­to-opas 2019-202010.6.2019