Lukuvuosi 2019-2020 jää varmasti päällimmäisenä mieleen COVID-19 viruksen leviämisen aiheuttamasta poikkeustilasta. Pandemiaksi levinnyt koronavirus muutti maailmaa monin tavoin. Lyseossa koronaviruksen leviämisen estämiseen liittyvät toimenpiteet konkretisoituivat maaliskuun puolivälissä, kun kaikissa Kuopion lukioissa siirryttiin monimuoto-opetukseen.
Monimuoto-opetusvaiheen aikana opiskelijat eivät tulleet kouluun vaan työskentelivät kotona tai muussa haluamassaan paikassa. Opettajilla oli mahdollisuus tulla työskentelemään myös koululla. Lyseossa monimuoto-opetus järjestettiin niin, että päivän työjärjestyksiä noudatettiin ja opettajat pitivät työjärjestyksen mukaisia opetustuokioita eri järjestelmien välityksellä. Suosituimpia kanavia olivat Teams ja Zoom.
Monimuoto-opetuksen alkuvaiheessa esiintyi pieniä hankaluuksia niin tekniikassa kuin lähiopetuksen korvaavien oppimismenetelmien laajuuden määrittelyssä. Hyvin nopeasti kuitenkin opettajat ottivat järjestelmät haltuunsa ja myös tasapaino itsenäisen työn, opetustuokioiden ja tuntitehtävien välillä löytyi. Tässä yhteydessä haluan kiittää koko Lyseon henkilökuntaa erinomaisen hyvästä työstä koko lukuvuoden ja erityisesti kevään poikkeustilan aikana. On ollut upeaa seurata opetusmenetelmien kehittymistä sekä intoanne ja motivaatiotanne opiskelijoiden oppimisen edistämisessä. Voitte olla äärimmäisen ylpeitä itsestänne!
Monimuoto-opetuksen onnistuminen ei tietenkään olisi onnistunut ilman Lyseon mahtavien opiskelijoiden rohkeaa heittäytymistä uuteen tilanteeseen. Myös teidän toimintaanne ja opettajien kommentteja työskentelystänne on ollut ilo havainnoida. Vaikka varsinkin heti lähiopetuksesta monimuoto-opetukseen siirryttäessä tekemistä kasaantui monen kurssin osalta todella paljon, olette selviytyneet urakastanne kunnialla. Myös antamanne palaute tukee käsitystä siitä, että Lyseon opiskelijat ovat motivoituneita ja innokkaita oppimaan uutta tilanteessa kuin tilanteessa. Lämmin kiitos myös teille opiskelijoille hyvin tehdystä työstä!
Kevään poikkeustila kosketti myös abiturientteja aika kovastikin. Ylioppilastutkintolautakunta päätti aikaistaa reaalikokeita viikolla. Tieto tuli monelle ikävänä yllätyksenä. Hienosti abiturientit urakastaan kuitenkin selvisivät. Kevään poikkeusjärjestelyt mahdollistavat halukkaille kokeen uusimisen syksyllä veloituksetta. Myös syksyn koepäiviä on muokattu koronaviruksen aiheuttaminen toimenpiteiden seurauksena. IB:n opiskelijoita korona kohteli vielä rajummin, kun IBO päätti perua kevään IB-tutkinnon kokeet kokonaan. Opiskelijoiden arvosanat muodostuvat palautettavien töiden ja PG-arvosanojen perustella. Osaa kokeiden peruminen harmitti ymmärrettävästi todella paljon.
Kevään poikkeustilanteen aikana on opittu pakon edessä paljon uutta. Koronavirus synnyttikin kaikkien ikävien asioiden lisäksi myös tukun jatkossa erittäin hyvin hyödynnettäväksi kelpaavia opetusratkaisuja sekä muita jo kevään aikana uusiksi normaaleiksi muovautuneita käytänteitä. Tärkeää on, että nyt hyväksi havaitut ratkaisut juurrutetaan pysyviksi käytänteiksi tulevina lukuvuosina.
Kevään aikana opittiin myös paljon uusia ja hyödyllisiä taitoja – ja havaittiin myös, millaisia taitoja meidän on jatkossa opeteltava vielä tehokkaammin. Henkilökunnan etäkokoukset ja virtuaaliset opehuoneet ovat toimineet hienosti. Kevään kokemusten perusteella yhteisiin tapaamisiin osallistuminen etäyhteydellä on jatkossa täysin normaali käytäntö. Opetuksen osalta varmaa on se, että erilaisia etäopetusratkaisuja on meidän kaikkien tulevina lukuvuosina entistä helpompaa toteuttaa. Samalla voimme tarjota opiskelijoillemme vielä enemmän mahdollisuuksia opiskella haluamiaan kursseja. Itse tuotettujen, opetusta tukevien videoiden tekeminen yleistyy varmasti, ja samaa tekniikkaa käytetään jatkossa entistä enemmän myös muissa ohjeistuksissa. Opiskelijat ovat antaneet kevään aikana aktiivisesti palautetta monimuoto-opetuksen etenemisestä erilaisten kyselyiden ja muiden kanavien kautta. Samalla taito antaa palautetta ja arvioida omaa oppimisprosessia on kehittynyt. Tätä työtä on myös hyvä jatkaa tulevina lukuvuosina.
Opetussuunnitelmatyötä ja hanketoimintaa
Lukuvuoteen 2019-2020 mahtuu toki paljon muutakin kuin koronavirus ja sen aiheuttamat toimenpiteet. Mainiosti edenneen opetuksen lisäksi töitä on tehty mm. lukion uuden opetussuunnitelman LOPS2021:n parissa. Kaikki opettajat ovat omalta osaltaan osallistuneet Kuopion paikalliseen opetussuunnitelmatyöhön. Lisäksi Lyseon opettajista Mikko Karttunen, Jutta Mäkisalo ja Antti Savinainen ovat toimineet Yhdessä kohti uutta lukiota -hankkeessa LOPS-agentteina. Miika Raudaskoski on puolestaan koonnut samassa hankkeessa hyvinvointiagenttina yhteen eri lukioiden käytänteitä hyvinvoinnin edistämisessä. Lyseon apulaisrehtori Päivi Kiiski on työstänyt yhdessä Kallaveden lukion rehtori Ensio Vatasen kanssa Kuopion lukiokoulutuksen toimintakäsikirjaa osana opetussuunnitelmaprosessia. LOPS-työ jatkuu myös lukuvuonna 2020-2021.
Lyseo on ollut vuodesta 2016 aktiivinen toimija OPH:n hallinnoimassa lukioiden kehittämisverkostossa, LUKE:ssa. Osana LOPS2021-prosessia Itä-Suomen LUKE-verkosto järjesti Lyseolla 21.2.2020 kaikille Itä-Suomen lukioille tarkoitetun LOPS-koulutuksen. Tapahtuman järjestelyihin osallistui Lyseon henkilökuntaa sekä Kiina-tiimin opiskelijoita. Lyseo oli mukana LUKE-verkoston kautta myös 8.5.2020 toteutetun valtakunnallisen LUKE-webinaarin järjestelyissä.
Lyseo on ollut mukana myös monessa muussa hankkeessa LOPS-työn lisäksi. Erityisesti lukiossa -hankkeessa on kehitetty hankesuunnitelman mukaisesti mm. erilaisia pajatoiminnan malleja. Lukuvuonna 2019-2020 suuren suosion saavuttivat erityisesti abipajat, joihin osallistui ilahduttavasti moni Lyseon abiturientti. Kehitystyötä jatketaan myös tulevina lukuvuosina.
Biotalouden mahdollisuudet ja luova yrittäjyys -hankkeessa hanke on myös edennyt Lyseolla suotuisasti, mistä iso kiitos kuuluu hankeryhmälle sekä erityisesti biologian ja maantieteen lehtori Laura Okkoselle, joka on Lyseon vastuuhenkilö kyseisessä hankkeessa. Hankkeessa on suunniteltu ja toteutettu usean opettajan yhteistyössä oppiainerajat ylittävä Metsäkurssi-nimellä kulkeva kokonaisuus. Metsäkurssia kevään poikkeusolot hieman häiritsivät, mutta eivät kuitenkaan kokonaan kaataneet. Hankkeen kautta Lyseon opettajat pääsivät myös osallistumaan erilaisiin koulutuksiin sekä opintomatkalle, jonka aikana vierailtiin Olvin panimolla sekä Savonia-AMK:n Iisalmen toimipisteessä. Yhteistyö jatkuu vahvasti myös ensi lukuvuonna.
Teemasta toimeen -hanke jatkui Lyseossa myös lukuvuonna 2019–2020. Biologian ja maantieteen opettajien Laura Okkosen ja Niilo Salon voimin hankkeessa jatkettiin oppiainerajat ylittävän Ekologian kenttäkurssin kehittämistä. Kurssi on saatu pysyväksi osaksi Lyseon kurssitarjontaa, ja lukuvuonna 2020–2021 kaikkien Kuopion lukiolaisten on mahdollista osallistua kurssille.
Oppimisen tulevaisuus on avoin – millainen materiaali meitä aktivoi ja innostaa -hankkeessa on kehitetty avoimia oppimateriaaleja. Lyseon opettajista mukana ovat olleet lehtorit Ulla Karhunen ja Juho Oikarinen. Materiaalien lisäksi hankkeessa on pyritty pilotoimaan kustantajien digitaalisten oppimateriaalien jakelua eri alustoille kokonaisille opiskelijaryhmille.
Aktiivisen kansalaisen passia on myös lukuvuoden aikana kehitetty. Opiskelijoiden on mahdollista kerätä merkintöjä erilaisista vapaaehtoistehtävistä aktiivisen kansalaisen passiin ja saada lopulta kokonaisuuden suoritettuaan myös lukiokurssi. Aktiivisen kansalaisen passi kytkeytyy erittäin hyvin LOPS2021:n laaja-alaisen osaamisen osa-alueisiin ja säilyy varmasti käytössä myös hankekauden jälkeen.
Ohjatusti kohti työelämän taitoja on Jyväskylän Gradia-lukioiden hallinnoima hanke, jossa lukioiden ja lukiolaisten työelämävalmiuksia pyritään kehittämään. Osana hanketta lukioiden opinto-ohjaajat ovat suorittaneet RSMP-koulutuksen, ja jatkossa lukiolaisen motivaatioprofiilia voidaan käyttää ohjauksen työkaluna myös Lyseossa.
Lyseo on ollut mukana myös Liikkuva koulu -hankkeessa. Lehtori Marja Meurmanin johdolla Lyseossa on aloitettu liikuntatutor-toiminta. Liikuntatutorit ovat opastaneet opettajille erilaisia taukojumppatuokioita sekä jakaneet materiaalia liikuntatuokioiden pitämiseen. Lisäksi he ovat pitäneet ohjattuja liikuntatuokioita Lyseon opiskelijoille ja hankkineet koululle myös jumppavälineitä. Liikuntatutoreiden toimintaa jatketaan ehdottomasti myös tulevina lukuvuosina.
Henkilökunta-asioita
Lyseon opettajakunnassa lukuvuonna 2019-2020 uusia jäseniä olivat matematiikan tuntiopettajana toiminut Jutta Raatikainen, Eeva-Maria Väliahon sijaisena työskennellyt uusvanha lyseolainen Niilo Salo, Kari Hoffrenia sijaistanut Niko Rotko ja opinto-ohjaaja Pauliina Pöntisen sijaisena kolmen jakson ajan toiminut Matleena Miettunen. Jutta jatkaa Lyseossa myös lukuvuonna 2020-2021. Niiloa, Nikoa ja Matleenaa kiitämme lämpimästi ansiokkaasta työpanoksesta. Kemian ja matematiikan lehtoriksi ehdittiin jo edellisen lukuvuoden aikana valita Kimmo Leivo, joka toimi nyt ensimmäistä lukuvuotta virassa Lyseolla. Kuopion lukioiden erityisopetuksen resurssia lisättiin lukuvuoden 2019-2020 alusta merkittävästi. Lyseon erityisopettajana toimi kuluneena lukuvuotena Karoliina Snellman. Karoliina kehitti omalta osaltaan erityisopetuksen käytänteitä ja yhteistyötä erityisopettajan ja koulun henkilökunnan välillä erinomaisesti, ja onneksemme hänet valittiin keväällä 2020 lukioiden erityisopettajan vakituiseen virkaan. Pääsemme siis jatkossakin työskentelemään yhdessä Karoliinan kanssa.
Pidempiaikaisina sijaisina lukuvuonna 2019-2020 työskentelivät mm. Hanna Lillimägi, Jaana Kivipato ja Tommi Penttinen. Lämmin kiitos myös heille työpanoksestaan. Kallisarvoinen apu on ollut myös kouluavustajamme Rasmus Keinänen, joka Lyseon kasvattina hoiteli kaikki hänelle osoitetut tehtävät esimerkillisesti. Omien töidensä ohessa Rasmus laati Pro Lukio -yhdistyksen LOPS2021:n opintojaksokilpailuun niin mainion opintojaksopaketin, että kuittasi kisasta 1000 euron palkintopotin. Lyseo onnittelee Rasmusta vielä kertaalleen ja kiittää erinomaisen hyvin tehdystä työstä!
Poikkeuksellisen uuvuttava lukuvuosi lähestyy päätöstään. Kevään juhlat siirtyvät syksyyn, joten lukuvuosi suljetaan kevään tilanteeseen sopivasti virtuaalisesti. Toivon mukaan 29.8.2020 koronapandemia on siinä vaiheessa, että voimme juhlistaa uusia ylioppilaita turvallisesti. Toivon myös, että kesäloma mahdollistaa palautumisen työn ja opiskelun rasituksista, vaikka poikkeusolot vielä monin osin ovatkin voimassa. Syksyllä jatkamme uusin voimin työtämme perinteikkäässä Lyseossa monta kokemusta rikkaampana ja monin tavoin viisaampina.
Terveellistä ja rentouttavaa kesää koko Lyseon väelle!
rehtori Samuli Laitinen
Kuopion Lyseon lukioVuosikertomus 2019-20207.5.2020