IB-linja
IB-ohjelmaan valittiin keväällä 2019 ensimmäistä kertaa opiskelijat ilman valintakoetta. Valmistavan vuoden aloitti syksyllä 2019 reilut 30 opiskelijaa. Opettajat jatkoivat jo edellisenä vuonna aloitettua työtä saada valmistavan vuoden kurssit palvelemaan paremmin tulevia IB-opintoja. Learner profile ja ATL (Approaches to teaching and learning)tulivat tutuiksi uusille opiskelijoille.
IB 1 joutui etäopetukseen maaliskuussa 2020. Opiskelijat ja opettajat oppivat nopeasti uudet keinot. Opetus ja oppiminen jatkui keskeytyksettä toukokuun loppuun saakka.
IB 2 -opiskelijoille kevät 2020 oli poikkeuksellinen, sillä koronapandemian vuoksi IBO päätti peruuttaa toukokuun loppukokeet pohjoisella pallonpuoliskolla. Toukokuussa koulu oli tyhjä ja opiskelijat joutuivat jännittämään lopullisia arvosanojaan, sillä arvosanoihin ei voinut enää vaikuttaa loppukokeilla.
(teksti: Suvi Tirkkonen)
Aktiivisen kansalaisen passi – tekoja paremman yhteisen huomisen puolesta!
Lukiokoulutuksen yhtenä tavoitteena on kasvattaa ja ohjata nuoria osallistumaan yhteisten asioiden edistämiseen ja yhteiskunnalliseen toimeliaisuuteen. Kestävän tulevaisuuden rakentaminen vaatii kaikille yhteisten tavoitteiden asettamista ja yhdessä niitä kohti kulkemista. Kuopion lukioissa on tästä lukuvuodesta eteenpäin ollut mahdollista osoittaa yhteiskunnallista aktiivisuutta erityisten kestävän kehityksen teemaopintojen parissa. Omaehtoisella koulun ulkopuolisella aktiivisuudella tai oman kouluyhteisön kehittämistyöllä on mahdollista suorittaa Aktiivisen kansalaisen passi, josta saa paitsi kokemuksen vaikuttamistyön moninaisista keinoista ja merkityksestä myös kurssisuorituksen ja diplomin. Aktiivisen kansalaisen passiin voi valita vapaaehtoistyön teemoja oman kiinnostuksen mukaan ja ne sidotaan globaaleihin YK:n Agenda 2030 –tavoitteisiin. Kestävän kehityksen ulottuvuuksia on neljä: sosiaalinen, kulttuurinen, ekologinen ja taloudellinen kestävä kehitys, joiden alle asettuvat kaikki Agenda 2030 –toimintaohjelman 17 päätavoitetta alatavoitteineen. Mahdollisuuksia näiden yhteisten päämäärien eteen toimimiseksi on lukemattomia, ja jokaisen on mahdollista löytää oma tapansa vaikuttaa.
Ympäristön ja ihmiskunnan haasteet ovat globaaleja, mutta ratkaisut paikallisia!
(teksti: Laura Okkonen)
Liikuntatutorit
Liikuntatutortoiminta käynnistyi lukuvuonna 2019-2020 osana Liikkuva Opiskelija – Ryhtiliike lukiossa hanketta. Pohjois-Savon liikunnan järjestämään tutorkoulutukseen 11.9.2019 osallistui lukiostamme 14 opiskelijaa. Tavoitteena oli lisätä välitunteihin liikuntaa, tauottaa pitkäaikaista yhtäjaksoista istumista koulupäivän aikana ja järjestää liikuntakerhoja ja -turnauksia. Tutorit organisoivat ensitöikseen lyseolaisille kyselyn, mitä toimintaa toivotaan. Pian käynnistyi liikuntasalissa nk. pitkällä välitunnilla koripallon pelaaminen. Varusteiden ja välineiden hankinnan myötä saimme myös pingispöydät, mailat ja pallot toimintakuntoon, ja juhlasalin aulassa alkoi välituntisin suorastaan intohimoinen pelaaminen. Siitä todisteena oli pallojen kova kulutus ja mailojakin teippailtiin niin, että ne kestivät pelaamista paremmin. Liikuntasalin eteiseen hankittiin ja kiinnitettiin seinälle riipunta- ja leuanvetotanko.
Opiskelijoiden istumisen tauottamiseen ja ergonomisiin työasentoihin haettiin apua hankkimalla koululle muutamaan luokkaan isoja terapiapalloja vaihtoehdoksi tuolilla istumiseen. Opettajia opastettiin pitämään lyhyitä taukoliikuntahetkiä oppituntien aikana. Osa tutoreista vieraili opettajien välituntikokouksessa demonstroimassa asiaa, ja opettajille jaettiin valmiita linkkejä taukoliikuntasivuille. Joulujuhlassa tutorit liikuttivat koko juhlaväkeä omalla ohjelmalla. Neljännen jakson alussa kokeiltiin tutoreiden suunnittelemaa ja ohjaamaa kerhotoimintaa keskiviikkoisin klo 14.30-16. Kyselyn vastausten mukaan oli toivomuksena kerhoja mm. palloilusta, kehonhuoltoa ja rentoutusta. Se ei toteutunut vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Viidenteen jaksoon suunnitellut turnaukset jouduimme perumaan, koska koulutyö siirtyi etäopetukseen koronakaranteenin vuoksi. Turnausten sijaan tutorit kehittelivät toukokuun alkuun vielä haastekisat, joista tiedotettiin opiskelijoille wilmaviestillä ja Lyseon Instagramissa. Opiskelijoita haastettiin kisailemaan leuanvedossa, lenkkeily/pyöräilyssä, punneruksissa ja lankutuksessa. #lupaliikkua#otahaastevastaan#liikuntatutorit
(teksti: Marja Meurman)
Euroopan parlamentin jäsenen etävierailu YH3-kurssilla
Suomalaismeppi Henna Virkkunen osallistui Zoom-videoyhteyden välityksellä lehtoreiden Kemppinen & Raudaskoski YH3-kurssien oppitunnille 27.4. Opiskelijoilla oli etukäteen mahdollisuus esittää haluamiaan Eurooppaa, EU:ta ja Suomea koskeneita keskustelunaiheita ja kysymyksiä etätöissä olleelle europarlamentaarikolle. Etätapaaminen oli varsin interaktiivinen ja tekniikka toimi mainiosti, mikä kannustaa myös jatkossa toteuttamaan yhteydenpitoa ja etävierailuja netin välityksellä. Virkkunen vastaili opiskelijoiden kysymyksiin kattavasti ja monipuoliset. Aiheena olivat luonnollisesti koronaviruksen aiheuttamat poikkeusjärjestelyt niin unionin kuin sen kansalaistenkin arkeen, mutta myös muut ajankohtaiset teemat brexitistä alkaen. Myös opiskelijoita kiinnostavaa tekijänoikeusdirektiiviä käytiin tunnilla läpi.Opiskelijoiden kommentteja vierailusta:
” Erityisen kiinnostavaa oli kuulla mitä ajatuksia Henna Virkkusella on EU:n tulevaisuudesta, sillä olen usein miettinyt sitä itse.”
” Mieleen jäi eniten kuinka kattavasti, monipuolisesti ja selkeästi Henna Virkkunen vastasi hänelle esitettyihin kysymyksiin.”
” Oli mielenkiintoista kuulla EU:n asioista tarkemmin sellaiselta henkilöltä, joka on itse toiminnassa mukana. Asiat hahmottuivat paremmin. ”
” Kaiken kaikkiaan minulla jäi hyvä fiilis haastattelusta ja tällainen erilainen yh tunti oli mukavaa vaihtelua ja tämäkin haastattelu oli kuitenkin opettavainen”
” Päällimäisenä mieleen jäi Euroopan Unionin mielenkiintoisuus, vaikka se onkin monimutkainen järjestelmä.”
(teksti: Antti Kemppinen)
BI08-kurssilaiset vierailivat päättöpäivänä Itä-Suomen Mikrokirurgiakeskuksella
Kolmannessa jaksossa biologian solu- ja mikrobiologian laborointikurssilla tehtiin paljon käytännön töitä koulun tiloissa, mutta kurssi huipentui vierailuun Kuopion yliopistollisen sairaalan Mikrokirurgiakeskuksella. Tutustumisen lisäksi, opiskelijat pääsivät harjoittelemaan mikrokirurgisia menetelmiä tarkkojen mikroskooppien sekä asiantuntevan opastuksen avulla.
Vierailu alkoi lyhyellä pohjustuksella mikrokirurgian maailmaan ja käytännön sovelluksiin. Pohjustuksen jälkeen opiskelijat pääsivät tekemään erilaisia harjoitteita, joilla myös virkaa tekevät kirurgit pitävät taitojaan yllä. Ilmeistä päätellen jännittävin ja innostavin kokemus oli harjoittelu oikealla kudoksella, kun mikroskoopin alla oli istukka, josta poistettiin hellävaroen verisuonien ympäriltä kalvoa. Lisäksi harjoitettiin käden hienomotoriikkaa pujottelemalla mikroskooppista neulaa alustalle asetettujen ompeluneulojen neulansilmien läpi sekä opettelemalla ompeleiden tekemistä. Lisäksi Mikrokirurgiakeskuksella tutustuttiin erilaisiin kirurgin välineisiin sekä erilaisiin mallinnusmenetelmiin. Kokemus oli silmiä avaava ja innostava!
Aamupäivän vierailun jälkeen ryhmäläisten ilmeet näyttivät tältä:
(teksti: Niilo Salo)
Sigma
Kuopion Lyseon lukion luonnontieteellinen seura Sigma on jatkanut lukuvuonna 2019-2020 aktiivista toimintaansa. Sigman hallituksen puheenjohtajana vuosikokoukseen saakka toimi opiskelija Iida Smolander ja sen jälkeen opiskelija Carmen Pennanen. Toiminnan jatkuvuudesta vastaavat toiminnanjohtaja, apulaisrehtori Paavo Heiskanen sekä aktiivisesti toiminnassa mukana oleva lehtori Miia-Maarit Saarelainen. Sigma on Kuopion Luonnon Ystäväin Yhdistyksen (KLYY) alainen toimintaseura. Sigman jäsenet ovat samalla myös KLYY:n jäseniä ja oikeutettuja osallistumaan kaikkeen KLYY:n toimintaan sekä muiden toimintaseurojen toimintaan. Jäsenmaksu vuonna 2019 oli 10 euroa ja vuonna 2020 15 euroa. KLYY tukee taloudellisesti Sigman toimintaa ja hoitaa muun muassa Sigman puolesta jäsenrekisterin ylläpidon. KLYY:n syyskokous 25.11.2019 pidettiin Lyseon tiloissa.
Sigman ydintoimintaa on edelleen matematiikan opintojen tukeminen Long Lesson -tapahtumien avulla. Kolmessa ensimmäisessä jaksossa Long Lesson järjestettiin lauantaina juuri ennen päättöviikon alkamista. Kahdessa viimeisessä jaksossa Long Lessonia ei voitu järjestää koronaepidemian takia. Opettajina toimi jälleen runsaslukuinen joukko Lyseon alumneja, jotka opiskelevat matemaattisia aineita eri yliopistoissa. Toiminta mahdollistaa yliopisto-opiskelijoille kurkistuksen lukion arkeen ja ennen kaikkea tarjoaa nykyisille lukiolaisille mahdollisuuden kuulla, millaista on opiskella yliopistossa matemaattisia aineita. IB-puolen opetuksesta ovat vastanneet pääosin IB1-vuoden opiskelijat osana CAS-ohjelmaansa. Lauantaina 18.1. Yle Kuopio vieraili Long Lessonilla osana matematiikan lukio-opiskelua käsittelevää juttuaan. He haastattelivat opiskelijoita sekä apulaisrehtori Paavo Heiskasta. Haastattelut kuultiin Yle Kuopion radiotaajuuksilla ja nähtiin Ylen Itä-Suomen uutisissa.
Joulukuussa vietettiin perinteiseen tapaan pikkujouluja Canton Hin -ravintolassa. Lukuvuoden päätteeksi Sigma jakoi jälleen innokkaille matemaattisten aineiden opiskelijoille merkittävän määrän rahastipendejä sekä kaksi Sanoma Pron lahjoittamaa oppikirjastipendiä.
(teksti: Paavo Heiskanen)
Shaking up Tech
Venla Antikainen (17E), Janita Pirhonen (17E) ja Iida Smolander (17D) edustivat Lyseota Shaking up Tech -tapahtumassa 10.10.2019. Yksipäiväinen tapahtuma oli suunnattu naisopiskelijoille, jotka opiskelevat lukiossa pitkää matematiikkaa ja luonnontiedeaineita menestyksekkäästi. Venla ja Janita osallistuivat tapahtumaan Aalto-yliopistolla. He pääsivät päivän aikana rakentamaan CubeSat-satelliittia ja tutustumaan tekstiiliteollisuuden uusiin tuuliin Ioncell-kankaan myötä. Iida osallistui tapahtumaan Tampereen yliopistolla. Hän puolestaan pääsi rakentamaan led-kynttilää, testaamaan älysormuksia sekä tutustumaan Segway-henkilökuljettimen toimintaperiaatteeseen.
(teksti: Miia-Maarit Saarelainen)
Luokkakokous toi pikkujoulujen tunnelmaa lokakuun loppuun
Kokoonnuimme vuonna 2009 valmistuneiden lyseolaisten kanssa luokkakokouksen merkeissä. Puskaradion ja somemarkkinoinnin avulla paikalle saatiin noin kolmannes, ja kiitos ikinuorten opettajiemme, yli 50 eli lähes sata henkeä. Ohjelmasta oli tehty meidän näköisemme – rentoa ja mukavaa yhdessäoloa ilman jäykistelyä. Illan aikana muisteltiin vanhoja sekä puhuttiin tuoreista kuulumisista, kukin omien tuntemustensa mukaisesti.
Lauantai-illan juhlallisuudet alkoivat Lyseolla, jossa tutustumme vanhaan opintoahjoomme ja tapasimme opettajia. Kuulimme ja näimme mitä koulumaailmaan ja toisillemme nykyisin kuuluu. Erityiskiitos Päivi Kiiskelle kuulumisten jakamisesta! Alumnien ihmetystä herättivät etenkin koulun erinäiset tietotekniset harppaukset, Lyseon päivän ohjelman suuret muutokset sekä kadonneet tietokoneluokka ja ib-luola.
Kun vanhojen muistelu oli päässyt vauhtiin, siirryimme illalliselle Kuopion klubille. Ravintola oli yksinoikeudella käytössämme puoleenyöhön asti. Kolmen ruokalajin buffet-illallisen aikana nautimme hauskoista seinällä pyörivistä valokuvamuistoista. Juhlatoimikunta jakoi myös kyselytutkimuksemme tuloksia siitä, mitä vuosikurssilaisillemme näyttäisi kuuluvan. Summattuna suurin osa asui kerrostalossa, oli opiskellut tutkinnon ja muuttanut toiselle paikkakunnalle. Kyselyn rinnalla oli arvokasta kuulla Lyseon entisen opon Leena Ståhlbergin viisas puheenvuoro. Leena kannusti jokaista oman polkunsa etsimiseen ja omien mielenkiinnonkohteiden tunnistamiseen. Ilta huipentui Lyskan kuumimman poikabändin tykitykseen. Esitys sai vieraiden tanssijalat vipattamaan, ja monien alumnien ja opettajien ilta jatkuikin tästä vielä Kauppakadun yöhön.
Juhlatoimikunta kiittää Lyseon henkilökuntaa iloisista jälleennäkemisistä ja kaikesta järjestelyavusta! Todennäköisesti tavataan taas kymmenen vuoden päästä, kun Aleksanteri I:n vierailusta Kuopiossa ja siitä seuranneesta Lyseon rakennuspäätöksestä tulee kuluneeksi 210 vuotta.
Terveisin,
Natalia, Jussi ja Niilo