Lyseon kansainvälisyystoimintaa 2021-2022

Erasmus+ hanke KA2

Kuo­pi­on Ly­seo on mu­ka­na Eras­mus+ -hank­kees­sa yh­des­sä ita­li­a­lai­sen tai­de­lu­ki­on (IIS ”Tar­tag­lia-Oli­vie­ri”, joka si­jait­see Bres­ci­as­sa, Poh­jois-Ita­li­as­sa) ja por­tu­ga­li­lai­sen kris­til­li­sen yk­si­tyis­lu­ki­on (Colé­gio In­ter­na­to Cla­ret, joka si­jait­see Vila Nova de Gai­as­sa, Luo­teis-Por­tu­ga­lis­sa) kans­sa. Be(e) green -hank­keen ta­voit­tee­na on li­sä­tä nuor­ten tie­toi­suut­ta il­mas­to­a­si­ois­ta ja ym­pä­ris­tö­ky­sy­myk­sis­tä sekä kan­nus­taa hei­tä toi­mi­maan ym­pä­ris­tö­suo­je­lus­sa ak­tii­vi­ses­ti sekä pai­kal­li­sel­la että maa­il­man­laa­jui­sel­la ta­sol­la pa­ran­ta­en sa­mal­la eng­lan­nin kie­len tai­to­jaan. Hank­kee­seen kuu­lu­vien opin­to­mat­ko­jen ohel­la tu­tus­tu­taan hy­vin moni­puo­li­ses­ti ja mo­nes­ta eri näkö­kul­mas­ta ja mo­nel­la eri ta­sos­sa ym­pä­ris­tö­a­si­oi­hin laa­ti­mal­la eri­lais­ta säh­köis­tä ma­te­ri­aa­lia (verk­ko­sivu, vi­de­oi­ta, esi­tyk­siä).

Ita­li­a­lai­set ja por­tu­ga­li­lai­set opis­ke­li­jat ja opet­ta­jat vie­rai­li­vat Ly­se­ol­la 25.-29.4.2022 en­sim­mäi­sen han­ke­ta­paa­mi­sen mer­keis­sä. Vie­rai­lun ai­ka­na tu­tus­tut­tiin il­mas­ton­muu­tok­seen, kes­tä­vään ke­hi­tyk­seen ja kier­to­ta­lou­teen mo­nes­ta eri näkö­kul­mas­ta opis­ke­li­joi­den val­mis­te­le­mien esi­tys­ten ja eri­lais­ten vie­rai­lu­jen kaut­ta. Li­säk­si vie­raam­me pää­si­vät tu­tus­tu­maan suo­ma­lai­seen kou­lun­käyn­tiin, elä­mään per­heis­sä ja suo­ma­lai­seen kult­tuu­riin mm. sau­no­mal­la ja ko­kei­le­mal­la avan­to­uin­tia.

Erasmus+ -hanke KA1

Ly­seo vas­taan­otti 9.-13.5. kol­me bres­ci­a­lais­ta opet­ta­jaa (Ro­sa­lia Bu­rat­ti, Car­lo Bru­fa­ni, Al­ber­to Dos­ci­o­li) job sha­do­wing -jak­sol­le tu­tus­tu­maan suo­ma­lai­seen kou­lu­jär­jes­tel­mään ja opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­tia tu­ke­viin toi­min­toi­hin sekä ob­ser­voi­maan eri ai­nei­den oppi­tun­te­ja. Li­säk­si he tu­tus­tui­vat moni­puo­li­ses­ti suo­ma­lai­seen kult­tuu­riin.

Erasmus+ -hanke KA1

Na­po­li, Ita­ly 9 – 13.5.2022
Ulla Kar­hu­nen & Eeva-Ma­ria Väli­aho

Osal­lis­tuim­me Eras­mus+-hank­keen kou­lu­tuk­seen, jon­ka ot­sik­ko­na oli ”Pro­ject and Com­pe­ten­ce ba­sed le­ar­ning: in­no­va­ti­ve and ef­fec­ti­ve met­hods and tools”. Kou­lu­tus jär­jes­tet­tiin Na­po­lis­sa, Ita­li­as­sa 9. – 13.5.2022. Osal­lis­tu­jia oli ym­pä­ri Eu­roop­paa mm. Por­tu­ga­lis­ta, Es­pan­jas­ta, Rans­kas­ta, Sak­sas­ta, Bel­gi­as­ta, Un­ka­ris­ta ja Suo­mes­ta.

Kou­lu­tus­päi­vien ai­ka­na tu­tus­tuim­me eri­lai­siin ope­tus­me­to­dei­hin, joil­la py­ri­tään ke­hit­tä­mään opis­ke­li­joi­den op­pi­maan op­pi­mis­ta ja uu­sien op­pi­mi­sen ta­voit­tei­den to­teu­tu­mis­ta. Toi­mim­me kurs­si­päi­vi­nä kan­sain­vä­li­sis­sä ryh­mis­sä, jol­loin pys­tyim­me ver­tai­le­maan myös eri EU-mais­sa ole­via ope­tuk­sen ta­po­ja kes­ke­nään. Kes­kei­si­nä tee­moi­na kou­lu­tuk­ses­sa oli­vat YK:n Agen­da 2030-ta­voit­teet, joi­den poh­jal­ta har­joit­te­lim­me eri­lais­ta yh­teis­toi­min­nal­lis­ta op­pi­mis­ta, moni­tie­teis­tä op­pi­mis­ta, Flip­ped class­room-me­to­dia, on­gel­man­rat­kai­sua, pro­jek­tien suun­nit­te­lua ja aika­tau­lut­ta­mis­ta sekä eri­lais­ten ICT-työ­ka­lu­jen käyt­töä opis­ke­lun apu­na. To­te­sim­me, että mo­net esi­tel­lyis­tä me­to­deis­ta ovat tul­leet suo­ma­lai­sil­le opet­ta­jil­le tu­tuik­si LOPS 2021-uu­dis­tuk­sen sekä IB World School-syl­la­buk­sen kaut­ta. Esi­mer­kik­si laa­ja-

alais­ten opin­to­jen tun­te­mus sekä eri­lai­set vuo­ro­vai­kut­tei­sen op­pi­mi­sen ja opet­ta­mi­sen me­to­dit ovat meil­lä Suo­mes­sa jo käy­tös­sä. Toi­saal­ta useis­sa kou­lu­tuk­seen osal­lis­tu­neis­sa EU-alu­een kou­luis­sa käy­te­tään enem­män ai­kaa ja re­surs­se­ja luok­ka­huo­neen ja kou­lun ulko­puo­lel­la ta­pah­tu­vaan il­mi­ö­poh­jai­seen op­pi­mi­seen ja opis­ke­luun.

Kurs­si­päi­vien li­säk­si saim­me tu­tus­tua his­to­ri­al­li­seen Na­po­lin kau­pun­kiin kult­tuu­ri­kier­rok­sel­la, joka vei mei­dät lu­kui­siin kirk­koi­hin, jot­ka ovat eri aika­kausilta aina an­tii­kin Roo­man ajoil­ta nyky­päi­vään. Koko län­si­mai­nen ja eu­roop­pa­lai­nen kult­tuu­ri­his­to­ria on edel­leen näh­tä­vil­lä Na­po­lin ka­tu­jen ra­ken­teis­sa, pat­sais­sa, ra­ken­nuk­sis­sa, kie­les­sä ja mie­len­mai­se­mas­sa. Kaik­ki ta­paa­mam­me ih­mi­set suh­tau­tui­vat avoi­mes­ti ja ys­tä­väl­li­ses­ti mei­hin vie­rai­li­joi­hin ja tun­sim­me olom­me to­del­la ter­ve­tul­leik­si Na­po­liin.

Kai­kis­ta pa­ras­ta kurs­sil­la oli tu­tus­tu­mi­nen toi­siin kol­le­goi­hin, aja­tus­ten vaih­ta­mi­nen ja uu­sien kou­lu- ja ys­tä­vyys­suh­tei­den luo­mi­nen. Odo­tam­me, että saam­me vie­rai­ta tu­tus­tu­maan Suo­men kou­lu­jär­jes­tel­mään ja opet­ta­mi­seen ja että pää­sem­me itse tu­tus­tu­maan EU-alu­een kou­lui­hin esi­mer­kik­si jobs­ha­do­wing-hank­kei­den myö­tä.

Ulla Kar­hu­nen ja Eeva-Ma­ria Väli­aho

iI­a­li­a­lai­set, por­tu­ga­li­lai­set ja suo­ma­lai­set opis­ke­li­jat ja opet­ta­jat 26.4.2022 Kuo­pi­on mu­se­os­sa

Kuo­pi­on Ly­se­on lu­kioVuo­si­ker­to­mus 2021-20228.5.2022