Erasmus+ hanke KA2
Kuopion Lyseo on mukana Erasmus+ -hankkeessa yhdessä italialaisen taidelukion (IIS ”Tartaglia-Olivieri”, joka sijaitsee Bresciassa, Pohjois-Italiassa) ja portugalilaisen kristillisen yksityislukion (Colégio Internato Claret, joka sijaitsee Vila Nova de Gaiassa, Luoteis-Portugalissa) kanssa. Be(e) green -hankkeen tavoitteena on lisätä nuorten tietoisuutta ilmastoasioista ja ympäristökysymyksistä sekä kannustaa heitä toimimaan ympäristösuojelussa aktiivisesti sekä paikallisella että maailmanlaajuisella tasolla parantaen samalla englannin kielen taitojaan. Hankkeeseen kuuluvien opintomatkojen ohella tutustutaan hyvin monipuolisesti ja monesta eri näkökulmasta ja monella eri tasossa ympäristöasioihin laatimalla erilaista sähköistä materiaalia (verkkosivu, videoita, esityksiä).
Italialaiset ja portugalilaiset opiskelijat ja opettajat vierailivat Lyseolla 25.-29.4.2022 ensimmäisen hanketapaamisen merkeissä. Vierailun aikana tutustuttiin ilmastonmuutokseen, kestävään kehitykseen ja kiertotalouteen monesta eri näkökulmasta opiskelijoiden valmistelemien esitysten ja erilaisten vierailujen kautta. Lisäksi vieraamme pääsivät tutustumaan suomalaiseen koulunkäyntiin, elämään perheissä ja suomalaiseen kulttuuriin mm. saunomalla ja kokeilemalla avantouintia.
Erasmus+ -hanke KA1
Lyseo vastaanotti 9.-13.5. kolme brescialaista opettajaa (Rosalia Buratti, Carlo Brufani, Alberto Doscioli) job shadowing -jaksolle tutustumaan suomalaiseen koulujärjestelmään ja opiskelijoiden hyvinvointia tukeviin toimintoihin sekä observoimaan eri aineiden oppitunteja. Lisäksi he tutustuivat monipuolisesti suomalaiseen kulttuuriin.
Erasmus+ -hanke KA1
Napoli, Italy 9 – 13.5.2022
Ulla Karhunen & Eeva-Maria Väliaho
Osallistuimme Erasmus+-hankkeen koulutukseen, jonka otsikkona oli ”Project and Competence based learning: innovative and effective methods and tools”. Koulutus järjestettiin Napolissa, Italiassa 9. – 13.5.2022. Osallistujia oli ympäri Eurooppaa mm. Portugalista, Espanjasta, Ranskasta, Saksasta, Belgiasta, Unkarista ja Suomesta.
Koulutuspäivien aikana tutustuimme erilaisiin opetusmetodeihin, joilla pyritään kehittämään opiskelijoiden oppimaan oppimista ja uusien oppimisen tavoitteiden toteutumista. Toimimme kurssipäivinä kansainvälisissä ryhmissä, jolloin pystyimme vertailemaan myös eri EU-maissa olevia opetuksen tapoja keskenään. Keskeisinä teemoina koulutuksessa olivat YK:n Agenda 2030-tavoitteet, joiden pohjalta harjoittelimme erilaista yhteistoiminnallista oppimista, monitieteistä oppimista, Flipped classroom-metodia, ongelmanratkaisua, projektien suunnittelua ja aikatauluttamista sekä erilaisten ICT-työkalujen käyttöä opiskelun apuna. Totesimme, että monet esitellyistä metodeista ovat tulleet suomalaisille opettajille tutuiksi LOPS 2021-uudistuksen sekä IB World School-syllabuksen kautta. Esimerkiksi laaja-
alaisten opintojen tuntemus sekä erilaiset vuorovaikutteisen oppimisen ja opettamisen metodit ovat meillä Suomessa jo käytössä. Toisaalta useissa koulutukseen osallistuneissa EU-alueen kouluissa käytetään enemmän aikaa ja resursseja luokkahuoneen ja koulun ulkopuolella tapahtuvaan ilmiöpohjaiseen oppimiseen ja opiskeluun.
Kurssipäivien lisäksi saimme tutustua historialliseen Napolin kaupunkiin kulttuurikierroksella, joka vei meidät lukuisiin kirkkoihin, jotka ovat eri aikakausilta aina antiikin Rooman ajoilta nykypäivään. Koko länsimainen ja eurooppalainen kulttuurihistoria on edelleen nähtävillä Napolin katujen rakenteissa, patsaissa, rakennuksissa, kielessä ja mielenmaisemassa. Kaikki tapaamamme ihmiset suhtautuivat avoimesti ja ystävällisesti meihin vierailijoihin ja tunsimme olomme todella tervetulleiksi Napoliin.
Kaikista parasta kurssilla oli tutustuminen toisiin kollegoihin, ajatusten vaihtaminen ja uusien koulu- ja ystävyyssuhteiden luominen. Odotamme, että saamme vieraita tutustumaan Suomen koulujärjestelmään ja opettamiseen ja että pääsemme itse tutustumaan EU-alueen kouluihin esimerkiksi jobshadowing-hankkeiden myötä.
Ulla Karhunen ja Eeva-Maria Väliaho
Kuopion Lyseon lukioVuosikertomus 2021-20228.5.2022