Toimintakulttuuri on käytännön tulkinta lukion opetus- ja kasvatustehtävästä. Se tulee näkyväksi yhteisön kaikessa toiminnassa ja sen jäsenten tavassa kohdata toinen toisensa. Lukio on oma koulutusmuotonsa, ja jokaisella lukiolla on omanlaisensa toimintakulttuuri. Paikallisen opetussuunnitelman eri osat konkretisoituvat lukion toimintakulttuurissa. Toimintakulttuuri sisältää sekä tiedostettuja että tiedostamattomia tekijöitä, jotka heijastuvat oppilaitoksen toimintaan.
Toimintakulttuurin tulee tukea opiskelijan omaa aktiivisuutta ja yhteisöllistä toimintaa. Sen tulee edistää jokaisen opiskelijan mahdollisuuksia osallistua lukion opiskeluympäristön ja yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämiseen. Lukion opetussuunnitelman perusteissa korostetaan toimintakulttuuria, joka luo myönteistä asennetta, innostaa oppimiseen ja edistää kestävää tulevaisuutta. Toimintakulttuuria kehitetään yhdessä opiskelijoiden, huoltajien, lukion koko henkilöstön ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Toimintakulttuurin kehittämisen ja arvioinnin periaatteet, erityiset koulutustehtävät sekä mahdolliset paikalliset painotukset kuvataan paikallisessa opetussuunnitelmassa.
Toimintakulttuurin kehittämisen lähtökohtana ovat seuraavat teemat: oppiva yhteisö, osallisuus ja yhteisöllisyys, hyvinvointi ja kestävä tulevaisuus, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus sekä kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus.
Kuopion lukioiden toimintakulttuuri
Kuopion lukiokoulutusta leimaa kiinteä yhteistyö: kuusi päivälukiota ja yksi aikuislukio muodostavat yhden yhteisen kokonaisuuden. Yhteistyö ilmenee yhteisenä toimintakulttuurina, yhteisinä toimintatapoina ja osin yhteisenä kurssitarjottimena.
Lukioilla on seuraavia valtakunnallisia erityistehtäviä ja painotuksia, jotka ohjaavat niiden toimintakulttuuria.
Erityisen tehtävän lukiot:
- Kuopion klassillinen lukio: urheilulinja
- Kuopion Lyseon lukio: IB-linja
- Kuopion taidelukio Lumit: musiikkilinja, tanssilinja
Painotukset:
- Kuopion taidelukio Lumit: ilmaisutaitolinja
- Nilsiän lukio: alppilinja
- Kallaveden lukio: kansainvälisen liiketoiminnan linja
Toimintakulttuurin toteutumista arvioidaan lukuvuosittain CAF-arvioinneilla ja opiskelijakyselyillä. Lukioissa toteutetaan opiskelijoille tulokysely, olokysely ja päättökysely. Lisäksi toteutetaan kyselyjä huoltajille ja lukioiden yhteistyökumppaneille.
Toimintakulttuuria kehitetään arvioinneista ja kyselyistä saadun palautteen ja tulosten perusteella. Tulosten oppilaitoskohtaiset käsittelytavat määritellään oppilaitosten vuosisuunnitelmissa.
Kuopion lukioissa tehdään aktiivisesti yhteistyötä kulttuuri- ja tutkimuslaitosten sekä työ- ja elinkeinoelämän kanssa. Lukioiden yhteistyökumppaneita ovat paikalliset toisen asteen oppilaitokset, ammattikorkeakoulut, Itä-Suomen yliopisto, Kuopion konservatorio sekä muut oppilaitokset. Lisäksi yhteistyötä tehdään esimerkiksi kaupunginorkesterin, kirjaston, teatterien ja museoiden kanssa. Yhteistyön muotoja tarkennetaan oppilaitoskohtaisissa kirjauksissa ja lukuvuosittain oppilaitosten lukuvuosisuunnitelmissa.
Yhteisöllisyyttä, hyvinvointia ja osallisuutta tuetaan lukioissa esimerkiksi opiskelijakuntatoiminnalla, erilaisella tutortoiminnalla ja yhteistyöllä huoltajien kanssa.
Opintojaksojen suunnittelulla tuetaan opiskelijoiden hyvinvointia ja jaksamista, esimerkiksi vähentämällä päällekkäistä työtä.
Kiusaamiseen, häirintään ja epäasialliseen käytökseen puuttumisen toimintamallit on määritelty tarkemmin suunnitelmassa opiskelijan suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.
Oppiva yhteisö
Kuopion lukioissa edistetään koko yhteisön tavoitteellista oppimista ja työskentelyä. Ilmapiiri tehdään turvalliseksi ja välittäväksi, ja toiminta on opiskelijalähtöistä.
Opiskelijoiden erilaiset tavat oppia huomioidaan ja niitä tuetaan vahvistavien käytänteiden avulla. Tukena opiskelussa ja jaksamisessa on koko kouluyhteisö. Yhteistyö ja vuorovaikutus huoltajien kanssa on jatkuvaa (esim. Wilma, huoltajien illat).
Jatkuva oppiminen näkyy myös kansallisessa ja kansainvälisessä yhteistyössä muiden oppilaitosten ja koulutusasteiden, kulttuuri- ja tutkimuslaitosten sekä työ- ja elinkeinoelämän kanssa esim. vierailujen ja yhteisprojektien järjestämisenä. Näin opiskelijaa ohjataan aktiiviseksi toimijaksi ja oppijaksi yhteiskuntaan ja globalisoituneeseen maailmaan. Tässäkin käytetään digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia yhteisöllisessä oppimisessa.
Kuopion Lyseon lukiossa otamme huomioon opiskelijan yksilöllisen kehityksen, hyvinvoinnin, oppimisen ja jaksamisen. Lyseossa luomme ja ylläpidämme turvallista ja välittävää ilmapiiriä. Vuorovaikutus toteutuu yhteisön jäsenten jokapäiväisissä arkisissa kohtaamisissa sekä opiskelijakunnan ja opiskelijakunnan hallituksen aktiivisessa toiminnassa. Lyseon hallinnon ja opiskelijaryhmien vastuuhenkilöiden säännölliset tapaamiset syventävät yhteistyötä ja vuorovaikutusta.
Sujuva arki luo Lyseon yhteisöllisyyden perustan. Arjen sujuvuutta edistävät aktiivinen ryhmänohjaustoiminta sekä opettajien ja opiskelijoiden välinen avoin vuorovaikutus, joiden avulla luodaan välittävä, kannustava ja myönteinen ilmapiiri. Lyseossa vallitsee oppimisen ja tekemisen meininki, joka kannustaa koko kouluyhteisön jatkuvaan oppimiseen.
Kehitämme toimintaamme mm. lukuvuosikyselyiden sekä säännöllisesti kerättävien opintojaksopalautteiden avulla. Osa toimintamme kehittämistä on myös aktiivinen tuutoritoiminta sekä oppiainekohtainen vertaisohjaus. Tärkeä osa oppiainekohtaista kehitystyötä on myös matematiikan ja luonnontieteiden seura Sigman toiminta. Normaaliin arkeen kuuluu se, että opiskelijoita kuunnellaan opintojaksojen toteutuksia suunniteltaessa.
Lyseo on verkostoitunut kansallisesti ja kansainvälisesti. Läheisiä yhteistyötahoja ovat esimerkiksi koulun oma vanhempainyhdistys, kaupungin muut lukiot ja peruskoulut, Itä-Suomen yliopisto sekä muut Suomen korkeakoulut, vakiintuneet kansainväliset yhteistyöoppilaitokset (Shanghai Pudong, Rathenow, Gotlanti), kansallinen lukioiden kehittämisverkosto sekä viiden koulutuksenjärjestäjän Viisiapila-verkosto.
Osallisuus ja yhteisöllisyys
Kaikissa Kuopion lukioissa toimii aktiivinen opiskelijakunta, jonka hallituksen jäsenet valitaan demokraattisilla vaaleilla. Opiskelijakunnan tehtävänä on omalta osaltaan aktivoida koulun toimintakulttuuria esimerkiksi järjestämällä kaikille opiskelijoille suunnattuja tapahtumia.
Ensimmäisen vuoden opiskelijoita perehdytetään koulun opiskeluympäristöön ja toimintakulttuuriin aktiivisella tutortoiminnalla. Jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus hakeutua tutortoimintaan. Kouluissa järjestetään myös kyselyjä, joissa jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus vaikuttaa koulun toimintakulttuuriin.
Kuopion lukioissa opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa aktiivisen kansalaisen passi, jonka avulla opiskelija osoittaa toimintansa ja aktiivisuutensa suhteessa yhteiskuntaan. Passin suorittamisesta opiskelija saa opintopisteitä.
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä toteutetaan Kuopion lukioissa tekemällä aktiivisesti yhteistyötä paikallisten kulttuuri- ja tutkimuslaitosten sekä työ- ja elinkeinoelämän kanssa.
Ryhmänohjauksessa pyritään harjaannuttamaan sekä yhteisöllisiä toimintatapoja ryhmän sisällä että kartoittamaan yksilöllisiä tarpeita ryhmänohjaajan haastatteluissa.
Kuopion Lyseossa lisäämme yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja ryhmäytymistä sillä, että opiskelijat opiskelevat ensimmäisen lukiovuoden aikana pääosan opinnoistaan oman perusryhmänsä kanssa. Ensimmäisen opintovuoden aikana keskitymme myös ryhmänohjaustoiminnassamme siihen, että opiskelija kiinnittyy kouluyhteisöön. Samalla opiskelijat perehtyvät lyseolaisen arkeen ja lukio-opiskelun tapoihin. Tässä työssä merkittävä rooli on ryhmänohjaustoiminnan ja opinto-ohjauksen lisäksi Lyseon monipuolisella tuutoritoiminnalla. Osallisuuden ja yhteisöllisyyden toteutumista sekä niitä tukevaa toimintaa arvioimme lukuvuosittain toteutettavilla opiskelijakyselyillä.
Lyseossa opiskelijakunnalla on edustus koulun tiimeissä ja mahdollisuus osallistua opettajainkokouksiin. Opiskelijakunnan hallitus toimii kaikkien lyseolaisten hyväksi ja järjestää yhteisöllisyyttä ja osallisuutta lisääviä tapahtumia lukuvuoden aikana. Järjestämme Lyseossa lisäksi säännöllisesti opiskelijaryhmien vastuuhenkilöiden ja hallinnon tapaamisia, joissa pyrimme kehittämään yhdessä muun muassa yhteisöllisyyttä ja osallisuutta lisääviä toimintamalleja.
Kannustamme kaikkia Lyseon opiskelijoita osallistumaan yhteisöllisyyden kehittämiseen ja yhteiskunnalliseen osallistumiseen. Lyseon avoin keskustelukulttuuri ja myönteinen ilmapiiri mahdollistavat jokaisen yhteisön jäsenen aktiivisen osallistumisen. Haluamme, että jokainen kouluyhteisömme jäsen tulee kuulluksi ja nähdyksi omana itsenään. Huomioimme toinen toisemme arjen kohtaamisissa.
Hyvinvointi ja kestävä tulevaisuus
Kuopion lukioissa toimitaan avoimesti, toisista välittäen ja arvostaen. Opiskelijoita ohjataan kiinnittämään huomiota liikunnan, levon ja ravinnon merkitykseen. Nämä kolme osa-aluetta ovat tärkeitä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta. Kouluruokailussa korostetaan terveydellisiä seikkoja ja sosiaalisia näkökohtia sekä huomioidaan ruokahävikin vähentämistä.
Opiskelijat ovat mukana kehittämässä lukioihin toimintamalleja, joilla edistetään kestävän elämäntavan toteutumista.
Opiskelijan hyvinvoinnin tukemiseksi järjestetään opiskeluhuoltoa, jossa tukena toimivat koulupsykologi, koulukuraattori, erityisopettaja ja opinto-ohjaajat sekä ryhmänohjaajat.
Kuopion lukioissa käytetään myös erilaisia hyvinvointia tukevia tietoteknisiä sovelluksia.
Kuopion Lyseon lukiossa hyvinvointi näkyy sujuvassa arjessa: Lyseoon on mukava tulla ja sieltä voi koulupäivän jälkeen lähteä hyvillä mielin. Opiskelijan lukuvuosi, sen sisältämät jaksot sekä päivittäinen aikataulu rakennetaan niin, että arki tukee oppimista. Turvallinen ja viihtyisä työskentely-ympäristö mahdollistaa keskittymisen olennaiseen.
Koko yhteisön pedagoginen hyvinvointi on Lyseossa tärkeää. Sitä vahvistavat muun muassa monipuolinen, kaikille oppijoille tarkoitettu pajatoiminta sekä opettajien ammatillisten valmiuksien lisääminen. Opiskelijaa ohjataan tunnistamaan omat vahvuutensa ja hyödyntämään niitä.
Hyvinvointia lisäävät myös liikuntatuutoreiden järjestämät liikunnalliset tuokiot sekä oppimisen tukeen liittyvät tukitoimet, kuten Hyvinvointia ja stressinhallintaa -opintojakso. Lisäksi oppimisen tuen ja opiskeluhuollon palvelut ovat tarjolla Lyseon arjessa.
Kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi Lyseolla toimii aktiivinen ympäristötiimi. Lyseo on yksi Kuopion kaupungin kiertotalous- ja resurssiviisaustoimintatapoja edistävistä Viksu-yksiköistä. Kaikessa koulun toiminnassa huomioidaan YK:n kestävän kehityksen Agenda 2030 –tavoitteet. Huomioimme kaikessa koulun toiminnassa Agenda 2030:n tavoitteet. Kestävää tulevaisuutta rakentaa omalta osaltaan Lyseon avoimeen vuorovaikutukseen perustuva ilmapiiri.
Koko Lyseon kouluyhteisön hyvinvointia lisää ajatus siitä, että yhteisön jäsenet ovat läsnä toisiaan varten: Lyseossa kaikki asiat ovat yhteisiä ja koko koulu ohjaa ja opastaa.
Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
Kuopion lukioissa kiusaamiseen, häirintään ja epäasialliseen käytökseen puuttumisen toimintamallit on määritelty tarkemmin Kuopion lukioiden tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa sekä suunnitelmassa opiskelijan suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.
Sukupuolitietoisuus (sukupuolisensitiivisyys) huomioidaan siten, että kaikkia opiskelijoita, henkilöstön jäseniä ja vierailijoita kohdellaan yhdenvertaisesti ja kunnioittavasti huolimatta heidän sukupuolestaan tai sukupuolen ilmaisustaan. Sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun kohdistuvaa syrjintää ja väheksyntää tai sukupuoleen perustuvaa ja seksuaalista häirintää ei hyväksytä.
Koulutus- ja uraohjauksessa ei ohjata sukupuolittuneisiin valintoihin.
Kuopion Lyseossa kohtelemme toisiamme tasapuolisesti, oikeudenmukaisesti ja kunnioittavasti. Hyväksymme jokaisen yksilönä – sellaisena kuin hän on. Yhteisö tarvitsee meitä kaikkia; sukupuolemme, kulttuurinen taustamme, uskontomme tai seksuaalinen suuntautumisemme ei määritä arvoamme ihmisinä ja yhteisön jäseninä.
Yhteisesti sovitut käytänteet luovat oikeudenmukaisuuden perustan. Olemme kaikki toisillemme esikuvia oikeudenmukaisuudessa.
Huomioimme erilaiset oppijat käyttämällä opetus- ja oppimismenetelmiä monipuolisesti. Lyseossa tuemme opiskelijoita niin, että he voivat menestyä opinnoissaan parhaalla mahdollisella tavalla omien kykyjensä mukaan. Arviointi on yhdenvertaista: oikeudenmukaista, tasapuolista ja läpinäkyvää. Opettaja ja opiskelijat käyvät opintojakson alussa läpi arviointiin liittyvät käytänteet.
Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus
Kuopion lukioissa pyritään huomioimaan oman maan kulttuuri- ja kieliperinnön lisäksi taustaltaan eri kulttuureista tulevien opiskelijoiden kulttuurista ja kielellistä moninaisuutta. Kaikissa Kuopion lukioissa on monipuolista kansainvälistä toimintaa opiskelijavaihdon ja muiden eri kansainvälisyyshankkeiden myötä.
Opetuksessa kiinnitetään erityistä huomiota eri tieteenalojen kielen, kuvien ja käsitteistön hallintaan sekä monilukutaitoon. Opiskelija harjaantuu myös sanallistamaan tekemäänsä ja kokemaansa.
Vieraskielisten opiskelijoiden kotoutumista tuetaan vahvistamalla opetuskielen hallintaa osana kaikkien oppiaineiden opetusta ja oppilaitoksen muuta toimintaa.
Kuopion Lyseon toiminnassa yhdistyvät vahvasti koulun pitkä historia, suomalainen ja länsimainen kulttuuriperintö sekä kulttuurisesti moninainen nykypäivä. Historia ja perinteet näkyvät vahvasti myös koulun juhlaperinteessä, kuten Lyseon päivässä. Nykyajan kulttuurinen ja kielellinen moninaisuus näkyy arjessamme monella tavalla: kotikansainvälisyytenä, opiskelijoiden erilaisina kulttuuri- ja kielitaustoina, monina koulun käytävillä kuuluvina kielinä sekä eri oppiaineiden opetussisällöissä.
Kansainvälisyys näkyy vahvana myös koulumme IB-linjan toiminnassa sekä yhteistyössä ystävyyskoulujemme kanssa (muun muassa Shanghai-Pudong Kiinassa, Rathenow Saksassa).
Hyväksymme erilaisuuden ja erilaiset mielipiteet, arvostamme erilaisia tapoja ja kulttuureja sekä vastustamme tietoisesti kaikenlaista rasismia. Kielellinen ja kulttuurinen erilaisuus on meille rikkaus ja voimavara.
(LOPS 2021)
Kuopion Lyseon lukioOpinto-opas 2022-2023 ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoille15.6.2022