Opiskelijan työskentelyä, oppimista ja osaamisen kehittymistä tulee arvioida opetussuunnitelman mukaisen opintojakson suorittamisen aikana suhteessa opintojaksolle asetettuihin tavoitteisiin. Opiskelijan tulee saada palautetta oppimisensa kehittymisestä. (Lukiolaki 714/2018, 37 § 2 mom.)
Opetussuunnitelman mukainen opintojakso arvioidaan sen suorittamisen päätteeksi. (Lukiolaki 714/2018, 37 § 3 mom.)
Opiskelijan oppimista arvioidaan opintojakson aikana antamalla hänelle arviointipalautetta opintojakson tavoitteiden saavuttamisesta. Oppimista tukevaa palautetta tulee antaa riittävän aikaisessa vaiheessa opintojaksoa, jotta opiskelijalla on mahdollisuus kehittää sen perusteella opiskeluaan ja työskentelyään.
Opiskelijan opintosuorituksista annetaan arvosana tai suoritusmerkintä opintojakson päätyttyä. Jos opintojakso koostuu useammasta saman oppimäärän moduulista, annetaan siitä yksi arvosana. Jos kyse on usean oppiaineen yhteisestä opintojaksosta, arvosanat annetaan oppiaineittain. Arvosanojen tulee perustua monipuoliseen oppimisen, osaamisen ja opitun näyttöön opintojakson tavoitteiden saavuttamisesta. Arvioinnin kohteina ovat opiskelijan tiedot, taidot ja työskentely. Arviointi ei kohdistu opiskelijan arvoihin, asenteisiin tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Arvioinnin toteuttamisesta päätetään tarkemmin paikallisessa opetussuunnitelmassa.
Oppimisen tuen tarpeet, kuten sairaudesta tai vammasta johtuvat haasteet, lukemisen tai kirjoittamisen erityisvaikeus, maahanmuuttajien kielelliset vaikeudet sekä muut syyt, jotka vaikeuttavat osaamisen osoittamista, tulee ottaa arvioinnissa huomioon siten, että opiskelijalla on mahdollisuus erityisjärjestelyihin ja vaihtoehtoisiin tapoihin osoittaa osaamisensa.
Opintojaksojen arviointitavat ja -käytänteet on kirjattu kunkin oppiaineen oppimäärän yhteyteen, ja ne on tarkennettu jokaiseen opintojaksoon erikseen.
Jos opiskelijalle kertyy opintojaksolta poissaoloja, aineenopettaja keskustelee opiskelijan kanssa asiasta. Keskustelun tavoitteena on varmistaa opiskelijan kanssa, että hänellä on osaamista ja edellytykset opintojakson suorittamiseksi. Liialliset poissaolot voivat johtaa opintojakson keskeytymiseen, mikäli opiskelijan antama näyttö ei riitä opintojakson arviointiin.
Numeroarvosanat ja suoritusmerkinnät
Numeroin annettavassa arvostelussa käytetään asteikkoa 4–10. Arvosana 5 osoittaa välttäviä, 6 kohtalaisia, 7 tyydyttäviä, 8 hyviä, 9 kiitettäviä ja 10 erinomaisia tietoja ja taitoja. Hylätty suoritus merkitään arvosanalla 4. Opintojakso tai oppiaine, jota ei arvostella numeroin, arvioidaan suoritetuksi tai hylätyksi. (Valtioneuvoston asetus lukiokoulutuksesta 810/2018, 17 §.)
Opiskelija saa arvosanan opintojaksoihin sisältyvistä opinnoista. Opintojaksoihin sisältyvistä pakollisista opinnoista ja valtakunnallisista valinnaisista opinnoista annetaan numeroarvosanat lukuun ottamatta opinto-ohjauksen opintojaksoja, joista annetaan suoritusmerkintä (S = suoritettu, H = hylätty). Muista valinnaisista opinnoista voidaan antaa arvosanaksi paikallisessa opetussuunnitelmassa päätettävällä tavalla numeroarvosana tai suoritusmerkintä.
Arvosanaa voidaan täydentää ja täsmentää kirjallisesti annetulla sanallisella arvioinnilla tai arviointikeskustelussa annetulla palautteella. Kesken olevan opintojakson merkintätavasta ja suorituksen täydentämiskäytännöistä päätetään paikallisessa opetussuunnitelmassa.
Lukiolain (714/2018) 37 §:n 3 momentin mukaan opiskelijalle tulee varata mahdollisuus osoittaa saavuttaneensa opintojaksolla edellytetyt tiedot ja taidot, mikäli hän ei ole suorittanut opintojaksoa hyväksytysti.
Opiskelijalla on oikeus korottaa sekä hyväksyttyä että hylättyä arvosanaa siten, että hän voi osoittaa osaamistaan opintojakson keskeisissä tiedoissa ja taidoissa. Uusimisen käytännöistä määritellään tarkemmin paikallisessa opetussuunnitelmassa. Arvioinnin tulee tällöinkin olla monipuolista. Lopulliseksi arvosanaksi tulee eri uusimiskertojen arvosanoista paras.
Opintojakson arvioinnin merkinnät Kuopion lukiokoulutuksessa
Keskeneräinen opintojakso tulee suorittaa valmiiksi seuraavan jakson aikana, lukuvuoden työsuunnitelmassa merkittyyn päivämäärään mennessä. Lukuvuosittain sovitaan jaksoittain päivämäärä, jolloin Primuksen (opiskelijahallintojärjestelmä) i-merkintä (keskeneräinen suoritus) muutetaan K-merkinnäksi (keskeytynyt suoritus). Keskeytyneen opintojakson voi suorittaa käymällä sen uudelleen tai itsenäisesti, opettajan kanssa tehdyn suunnitelman mukaisesti.
Hylätyn opintojakson arvosanan korottaminen
Opiskelijalla on mahdollisuus korottaa hylättyä arvosanaa osoittamalla osaamistaan opintojakson keskeisissä sisällöissä ja taidoissa oppiaineen opettajan kanssa tehdyn suunnitelman mukaisesti.
Mikäli opiskelija saaopintojaksosta hylätyn arvosanan (4) tai opintojakson suoritus muutoin hylätään, hänellä on mahdollisuus uusintakuulusteluun/-suoritukseen yhden kerran. Hylättyä arvosanaa voi yrittää korottaa myös käymällä opintojakson uudelleen. Jos uusintakuulusteluun ilmoittautunut opiskelija jää pois kuulustelusta ilman hyväksyttävää syytä, tämä tulkitaan suorituskerraksi, ja opiskelijan opintosuoritus jää hylätyksi.
Uusintakuulusteluun ilmoittaudutaan Wilman kautta.
Hyväksytyn opintojakson arvosanan korottaminen
- Opiskelija voi uusia hyväksytysti suorittamansa opintojakson osallistumalla uudelleen kyseisen opintojakson opetukseen. Tällaisten uusintayritysten määrää ei rajoiteta.
- Opiskelija voi myös uusia hyväksytysti suorittamansa opintojakson yhden kerran niin sanottuna itsenäisenä suorituksena. Suoritukseen liittyvät työt ja tehtävät sekä itsenäisen suorituksen aikataulu sovitaan kyseisen oppiaineen opettajan kanssa.