Kuopion Lyseon lukion arvot

Oppijalähtöisyys

Kou­lun toi­min­nas­sa otam­me huo­mi­oon ja kuu­lem­me kaik­kia yh­tei­söm­me jä­se­niä. Tär­kei­tä näkö­kul­mia ovat opis­ke­li­jan kult­tuu­ri­taus­ta, per­soo­nal­li­suus ja yk­si­löl­li­syys. Yk­si­löl­li­syy­den ja per­soo­nal­li­suu­den tu­ke­mi­sel­la opis­ke­li­jan on mah­dol­li­suus löy­tää vah­vuu­ten­sa ja ke­hit­tää it­se­ään.

Kuu­lem­me opis­ke­li­joi­ta kurs­sien suun­nit­te­lus­sa sekä to­teu­tuk­ses­sa ja otam­me hei­dän mie­li­pi­teen­sä huo­mi­oon kou­lun muus­sa toi­min­nas­sa. To­teu­tus­vai­hees­sa poh­dit­ta­via asi­oi­ta ovat aika­tau­lut, ar­vi­oin­ti­pe­rus­teet, työ­ta­vat ja eri­lai­set ope­tus­me­ne­tel­mät, oppi­ma­te­ri­aa­lin va­lin­ta sekä tuki­o­pe­tus. Ar­vi­oin­nin op­pi­ja­läh­töi­syys tar­koit­taa pa­laut­teen an­ta­mis­ta ja saa­mis­ta sekä itse­ar­vi­oin­tia.

Lu­ki­on oppi­mää­rään si­säl­ty­vien kurs­sien li­säk­si opis­ke­li­joil­la on mah­dol­li­suus osal­lis­tua myös kou­lun muu­hun toi­min­taan ku­ten ker­hoi­hin, kou­lun juh­liin, yh­tei­söl­li­siin ja yh­teis­hen­keä yllä­pi­tä­viin ta­pah­tu­miin sekä op­pi­las­kun­nan va­paa-ajan toi­min­taan. Useim­mis­sa kou­lum­me työ­ryh­mis­sä on opis­ke­li­joi­den edus­ta­ja.

Yhteisöllisyys ja osallisuus

Kou­lu­yh­tei­söön kuu­lu­vat opis­ke­li­jat, opet­ta­jat sekä kou­lun muu hen­ki­lö­kun­ta.

Yh­tei­söl­li­syys mer­kit­see yh­des­sä te­ke­mis­tä ja ole­mis­ta, toi­sis­tam­me vä­lit­tä­mis­tä sekä ai­toa kiin­nos­tus­ta toi­si­am­me ja yh­tei­siä asi­oi­ta koh­taan. Ar­vos­tam­me kou­lu­am­me, sen his­to­ri­aa ja pe­rin­tei­tä. Jo­kai­nen on ai­nut­laa­tui­nen osa yh­tei­söä. Kou­lum­me on tut­tu ja tur­val­li­nen paik­ka, jos­sa ar­vos­tam­me su­vait­se­vai­suut­ta ja eri­lai­suut­ta sekä py­rim­me es­tä­mään syr­jäy­ty­mis­tä. On­gel­ma­ti­lan­tei­siin puu­tum­me vä­lit­tö­mäs­ti. Kan­nus­tam­me toi­si­am­me ja tu­em­me rei­lun me-hen­gen ke­hit­ty­mis­tä.

Osal­li­suus on yh­teen­kuu­lu­vuut­ta, vas­tuun­tun­toa, yh­tei­siin ta­voit­tei­siin si­tou­tu­mis­ta sekä luot­ta­mus­ta yk­si­lön ja ryh­män vä­lil­lä. Kun­ni­oi­tam­me ih­mis­ar­voa, yh­teis­tä ja tois­ten omai­suut­ta sekä ym­pä­ris­töä. Opis­ke­li­ja vas­taa omal­ta osal­taan omis­ta te­ke­mi­sis­tään, ryh­män työn tu­lok­sis­ta sekä yh­tei­sis­tä asi­ois­ta. Nou­da­tam­me yh­tei­siä sään­tö­jä ja käyt­täy­dym­me koh­te­li­aas­ti.

Yh­tei­söl­li­syyt­tä ja osal­li­suut­ta ovat op­pi­las­kun­ta­toi­min­ta, tu­tor­toi­min­ta sekä eri­lai­set työ­ryh­mät, jois­sa on opis­ke­li­ja­jä­se­niä. Yh­tei­söl­li­syyt­tä ja osal­li­suut­ta tu­ke­vat myös kou­lum­me eri­lai­set ta­pah­tu­mat. Luom­me edel­ly­tyk­siä opis­ke­li­joi­den kan­sain­vä­lis­ty­mi­sel­le eri­lais­ten hank­kei­den, opin­to­mat­ko­jen, ys­tä­vyys­kou­lu­toi­min­nan ja vaih­to-op­pi­las­toi­min­nan kaut­ta. Roh­kai­sem­me yh­teis­työ­tä kou­lun ja ko­din vä­lil­lä, muun mu­as­sa van­hem­pain­yh­dis­tyk­sen toi­min­taa.

Tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus

Koh­te­lem­me kaik­kia tasa­puo­li­ses­ti ja oi­keu­den­mu­kai­ses­ti. Oi­keu­den­mu­kai­suu­del­le luo­daan pe­rus­ta kou­lun sään­nöil­lä ja kuu­le­mal­la opis­ke­li­joi­ta on­gel­ma­ti­lan­teis­sa. Olem­me kaik­ki toi­sil­lem­me esi­ku­via oi­keu­den­mu­kai­suu­des­sa.

Hy­väk­sym­me eri­lai­suu­den ja ar­vos­tam­me toi­si­am­me. Py­rim­me ot­ta­maan huo­mi­oon eri­lai­set op­pi­jat käyt­tä­mäl­lä ope­tus­me­ne­tel­miä moni­puo­li­ses­ti.

Kurs­sien al­ka­es­sa sel­vi­täm­me opis­ke­li­joil­le ar­vi­oin­nin pe­rus­teet. Opis­ke­li­joi­den oi­keu­den­mu­kais­ta ar­vi­oin­tia edis­täm­me si­ten, että sa­man ai­neen opet­ta­jat si­tou­tu­vat nou­dat­ta­maan yh­des­sä so­vit­tu­ja ar­vi­oin­nin kri­tee­re­jä. Oman ai­neen opis­ke­lun oh­jaus kuu­luu jo­kai­sel­le opet­ta­jal­le. Tar­vit­ta­es­sa oh­jaam­me opis­ke­li­jan tuki­o­pe­tuk­seen.

Luovuus

Luo­vuus on yk­si­lön omal­le tie­to­poh­jal­le ra­ken­tu­vaa ky­kyä ja tai­toa löy­tää uu­sia ja eri­lai­sia vaih­to­eh­to­ja sekä roh­keut­ta ko­keil­la nii­tä. Luo­vuus kuu­luu jo­kai­seen oppi­ai­nee­seen ja kou­lun kaik­keen toi­min­taan.

Luo­vuus on ih­mis­ten vä­lis­tä vuo­ro­vai­ku­tus­ta. Luo­va opis­ke­li­ja on en­nak­ko­luu­lo­ton ko­kei­li­ja, joka te­kee työ­tä myös oma-aloitteisesti. Opis­ke­li­ja ra­ken­taa opet­ta­jan oh­jaa­ma­na itse omat mal­lin­sa, joi­den avul­la hän par­hai­ten op­pii ym­mär­tä­mään uu­sia asi­oi­ta. Luo­vuu­teen kuu­lu­vat myös ky­seen­a­lais­ta­mi­nen ja kriit­ti­nen ajat­te­lu. Opet­ta­ji­na otam­me huo­mi­oon eri­lai­set op­pi­jat, kan­nus­tam­me luo­vaan on­gel­man­rat­kai­suun ja sin­nik­kää­seen pon­nis­te­luun. An­nam­me en­nak­ko­luu­lot­to­mas­ti ti­laa opis­ke­li­jan luo­vuu­del­le ja omal­la esi­mer­kil­läm­me roh­kai­sem­me yrit­tä­mään. Tar­jo­am­me myös eri­tyi­ses­ti luo­vuu­teen kan­nus­ta­via kurs­se­ja, jois­ta osa on oppi­aine­ra­jat ylit­tä­viä.

Kan­nus­tam­me luo­vuu­teen myös oppi­ai­nei­den ulko­puo­lel­la. Opis­ke­li­jat ja opet­ta­jat suun­nit­te­le­vat ja to­teut­ta­vat yh­des­sä juh­lia, tee­ma­päi­viä ja mui­ta ta­pah­tu­mia. Kou­lum­me ker­ho­toi­min­ta tu­kee luo­vuut­ta. Roh­kai­sem­me opis­ke­li­joi­ta il­mai­se­maan it­se­ään mo­nin eri ta­voin.

Otam­me vas­taan ja an­nam­me pa­lau­tet­ta sään­nöl­li­ses­ti. Pa­lau­te on asi­al­lis­ta, ra­ken­ta­vaa ja roh­kai­se­vaa. Saa­mam­me ja an­ta­mam­me pa­lau­te on myös kou­lun ke­hit­tä­mi­sen vä­li­ne.

Kou­lum­me on hy­vin toi­mi­va ja tur­val­li­nen op­pi­mis­ym­pä­ris­tö. Pi­däm­me työs­ken­te­ly- ja va­paa-ajan­ti­lat viih­tyi­si­nä ja huo­leh­dim­me sii­tä, että ne ovat te­hok­kaas­sa käy­tös­sä. Kou­lum­me ilma­pii­ri on em­paat­ti­nen ja su­vait­se­va. Hy­väk­sym­me yh­tei­sön jä­sen­ten eri­lai­suu­den ja eri­tyis­tar­peet ja py­rim­me ot­ta­maan ne huo­mi­oon kou­lu­työs­ken­te­lys­sä. Ym­mär­räm­me myös epä­on­nis­tu­mi­sia. Yk­si­lön etu on yh­tei­sön etu – ja päin­vas­toin!

Turvallisuus

Tur­val­li­suus tar­koit­taa suo­jau­tu­mis­ta vaa­roil­ta ja va­hin­goil­ta. Sii­hen kuu­luu sekä fyy­si­nen että hen­ki­nen tur­val­li­suus.

Kou­lum­me toi­min­ta­kult­tuu­ri edis­tää tur­val­li­suut­ta opis­ke­li­joi­den, opet­ta­jien ja muun hen­ki­lö­kun­nan kes­kuu­des­sa. Tur­val­li­nen op­pi­mis­ym­pä­ris­tö syn­tyy su­vait­se­vas­ta ilma­pii­ris­tä, toi­sen kun­ni­oit­ta­mi­ses­ta ja huo­mi­oon ot­ta­mi­ses­ta sekä fyy­sis­ten olo­suh­tei­den tur­val­li­suu­des­ta. Tur­val­li­suus on edel­ly­tys kou­lu­työn on­nis­tu­mi­sel­le.

Jär­jes­tys­sään­nöt mää­rit­tä­vät sel­ke­ät ra­jat käyt­täy­ty­mi­sel­le ja edis­tä­vät tur­val­li­suut­ta. Val­vom­me sään­tö­jen nou­dat­ta­mis­ta ja puu­tum­me mah­dol­li­siin on­gel­ma­ti­lan­tei­siin. Kou­lun ja ko­din yh­teis­työ on osal­taan luo­mas­sa opis­ke­li­jan tur­va­verk­koa.

Kou­lun yllä­pi­tä­mät ja ajan ta­sal­la ole­vat suo­je­lu­suun­ni­tel­ma, krii­si­kan­sio sekä päih­de­stra­te­gia opas­ta­vat hen­ki­lö­kun­taa toi­mi­maan oi­kein ensi­apu-, pelastautumis- ja krii­si­ti­lan­teis­sa. Ope­tuk­ses­sa kiin­ni­täm­me huo­mi­o­ta tur­val­li­suus­ris­kei­hin ja nii­den en­nal­ta­eh­käi­syyn eri oppi­ai­nei­den luon­tee­seen lä­hei­ses­ti liit­ty­vin kei­noin. Kiin­ni­täm­me huo­mi­o­ta op­pi­las­ryh­mien ko­koon, jot­ta opis­ke­lu voi su­jua tur­val­li­ses­ti. Vas­tuu yh­tei­ses­tä tur­val­li­suu­des­ta kuu­luu kai­kil­le.

Kuo­pi­on Ly­se­on lu­kioOpinto-opas 2014-201510.6.2014