Arviointi
Opiskelijan arvioinnin tehtävänä on antaa opiskelijalle palautetta opintojen edistymisestä ja oppimistuloksista sekä lukion aikana että lukio-opiskelun päättyessä. Palautteen tarkoituksena on kannustaa ja ohjata opiskelijaa opintojen suorittamisessa. Lisäksi arviointi antaa tietoja opiskelijan huoltajalle sekä jatko-opintojen järjestäjien, työelämän ja muiden vastaavien tahojen tarpeita varten. Opiskelijan arviointi auttaa myös opettajaa ja kouluyhteisöä opetuksen vaikuttavuuden arvioinnissa. Arvosanan antaminen on yksi arvioinnin muoto.
Kurssisuorituksen arviointi
Opiskelijan suorittama kurssi arvioidaan sen päätyttyä. Arvioinnin tehtävänä on antaa palautetta opiskelijalle kurssin tavoitteiden saavuttamisesta ja oppiaineen opiskelun etenemisestä. Kurssin arvioinnin tulee olla monipuolista ja perustua paitsi mahdollisiin kirjallisiin kokeisiin, opintojen edistymisen jatkuvaan havainnointiin ja opiskelijan tietojen ja taitojen arviointiin. Myös opiskelijan oma itsearviointi voidaan ottaa huomioon käyttäen hyväksi muun muassa kurssin arviointikeskusteluja.
Osa opinnoista voidaan edellyttää opiskeltavaksi itsenäisesti. Tällaiset kurssit on esitelty opetussuunnitelmassa tai niistä tiedotetaan erikseen lukuvuoden alussa.
Opiskelijalle voidaan hakemuksesta myöntää lupa suorittaa opintoja opetukseen osallistumatta. Itsenäisesti opiskellusta kurssista edellytetään hyväksytty arvosana, jotta se katsotaan kurssisuoritukseksi. Jos opiskelija opiskelee kurssin kokonaan tai osittain itsenäisesti, noudatetaan soveltuvin osin edellä mainittuja arviointiperiaatteita.
Kuopion lukioissa opiskelija saa jaksotulosteen jokaisen jakson jälkeen. 2. ja 4. jakson jälkeen opiskelija palauttaa jaksotulosteen ryhmänohjaajalle huoltajan allekirjoittamana. Näin varmistetaan, että lukiolain edellyttämä koulumenestyksestä tiedottaminen vanhemmille / huoltajille toteutuu.
Arvostelu annetaan numeroin tai muulla opetussuunnitelmassa määrätyllä tavalla. Numeroarvostelussa käytetään asteikkoa 4–10. Arvosana 5 osoittaa välttäviä, 6 kohtalaisia, 7 tyydyttäviä, 8 hyviä, 9 kiitettäviä ja 10 erinomaisia tietoja ja taitoja. Hylätty suoritus merkitään arvosanalla 4.
Kunkin oppiaineen pakolliset ja opetussuunnitelman perusteissa määritellyt valtakunnalliset syventävät kurssit arvioidaan numeroin. Koulukohtaisten syventävien sekä soveltavien kurssien arviointitapoja voivat olla numeroarviointi, suoritusmerkintä (S = suoritettu), hylätty (H = hylätty) tai sanallinen arviointi. Kirjallisesti annettu sanallinen arviointi ja suullisesti arviointikeskustelussa annettu palaute voivat myös täydentää ja täsmentää numeroarvosanaa. Arvioinnin periaatteet selvitetään tarkemmin opetussuunnitelmassa ja Kurssiselosteissa.
Kesken oleva kurssisuoritus näkyy jaksotulosteessa i-kirjaimena. Kurssi on suoritettava loppuun seuraavan jakson aikana. Jos opiskelija lopettaa kurssin suorittamisen, on ilmoitus siitä tehtävä ennen koeviikkoa kirjallisesti. Keskeytetty kurssi merkitään k-kirjaimella. k-kirjaimella merkitään myös sellainen kurssi, joka opiskelijalta on jäänyt kesken esimerkiksi poissaolojen vuoksi.
Diagnosoidut vammat tai niihin rinnastettavat vaikeudet, kuten lukemis- ja kirjoittamishäiriö, maahanmuuttajien kielelliset vaikeudet sekä muut syyt, jotka vaikeuttavat osaamisen osoittamista, tulee ottaa huomioon arvioinnissa, siten että opiskelijalla on mahdollisuus erityisjärjestelyihin ja muuhunkin kuin kirjalliseen näyttöön. Kyseiset vaikeudet voidaan ottaa huomioon määrättäessä opiskelijan kurssiarvosanaa.
Arvostelematta jättäminen
Opiskelija voidaan jättää arvostelematta, mikäli hän on poissa kurssin opetuksesta enemmän kuin kolme oppituntia eikä hänellä ole lääkärintodistusta tai muuta opettajainkokouksen hyväksymää perustetta poissaololleen. Tällöin hänellä ei ole oikeutta osallistua kyseisen kurssin loppukuulusteluun eikä uusintakuulusteluun vaan hänen on opiskeltava kyseinen kurssi uudelleen.
Jos opiskelija on poissa kurssin kokeesta ilman pätevää syytä, kurssi jätetään arvostelematta. Tällöin opiskelijan on käytävä kyseinen kurssi uudelleen.
Kuopion Lyseon lukioOpinto-opas 2014-201510.6.2014