Yrityksen haastatellun edustajan tehtävä ja nimi: Katri Saarelainen, Markkinointipäällikkö.
Miten osuuspankki käytännössä huolehtii yhteiskuntavastuusta?
Yhteiskuntavastuu linkittyy kaikkeen osuuspankin toimintaan ja osuuspankilla on oma yhteiskuntavastuustrategia. Yhteiskuntavastuustrategiaan kuuluu kuusi osa-aluetta, sosiaalinen, ympäristöllinen ja taloudellinen sekä asiakkaihin, työntekijöihin ja yhteiskuntaan liittyvä vastuu.
Osuuspankki harjoittaa liiketaloudellisesti ketävää yritystoimintaa. Osuuspankki keskittää yhteiskuntavastuuta paikalliseksi, koska niin he voivat tehdä asuinkaupungista, esim. Kuopiosta elävämmän paikan tukemalla liikuntaa ja kulttuuria. Osuuspankilla on myös kansainvälistä hyväntekeväisyyttä, esim. eettiset rahastot ja OP-puhdas vesi toiminta.
OP kiinnittää myös paljon huomiota ympäristöön ja sen kuormitukseen. Esimerkiksi käyttämällä uusipaperia ja kierrättämällä sekä suosittelemalla e-laskua asiakkaille, joka vähentää paperin määrää sekä kuljetuspäästöjä.
Osuuspankin työntekijöiden hyvin vointiin on panostettu paljon, heille tarjotaan liikuntamahdollisuuksia sekä ennaltaehkäistään työn aiheuttamia vaivoja esim. niska-hartiaseudun kipuja. Työntekijöiden on mahdollista tehdä lyhennettyjä työpäiviä jos heillä on pieniä lapsia tai muita hoidettavia perheessä. Kun henkilökunta voi hyvin myös asiakkaat huomaavat sen ja se vaikuttaa myös asiakastyytyväisyyteen. Työntekijät huolehtiat myös omalta osaltaan ympäristöstä kierrättämällä eivätkä he käytä kertakäyttöastioita.
Miten pyritte kehittämään yritystänne yhteiskuntavastuun osalta?
Osuuspankki pyrkii keskittämään yhteiskuntavastuuta ajankohtaisiin asioihin vuosittain ja tukee kulttuuria ja liikuntaa jatkossakin. Osuuspankille on tärkeää tehdä tekoja yhteiskuntavastuun osalta eikä vain puhua asioista, jotka siihen liittyvät.